Welke tekst moet er wettelijk op je bestelknop staan?

Leesduur: 4 minuten

De kans is groot dat je hier nog nooit over hebt nagedacht, maar er is een wet die bepaalt welke tekst webshops op hun bestelknop moeten zetten. Staat deze tekst er niet? Dan is de klant niet door de overeenkomst gebonden én kan je een boete krijgen tot maar liefst € 10.000! Liever niet, daar zijn we het helemaal mee eens. Het Hof van Justitie van de Europese Unie heeft zich hier in een recent arrest over uitgesproken. We vatten de belangrijkste elementen even voor je samen.

De magische woorden: bestelling met betalingsverplichting

De magische tekst is ‘bestelling met betalingsverplichting’. Zodra dit op een bestelknop staat is het voor de wetgever duidelijk dat je klant weet dat het plaatsen van een bestelling een verplichting inhoudt om te betalen. Deze regel geldt enkel wanneer je klant een consument is. 

Geef toe, ‘bestelling met betalingsverplichting’ is een onnodig complexe bewoording. Je wil dat het aankoopproces zo vlekkeloos mogelijk gebeurt. De klant moet het product makkelijk terugvinden, in het winkelmandje plaatsen, betalen en nadien liefst meerdere keren terugkomen. De wet biedt daarom ook de mogelijkheid om een overeenkomstige ondubbelzinnige formulering te gebruiken.

De wetgever dacht vast hiermee goed te doen, maar in de praktijk is dit voer voor discussie. Wat is namelijk ondubbelzinnig? Dat hangt af van het concrete geval. Wij zijn alvast van mening dat vermeldingen als “Koop nu” of “Betaal nu” voldoen aan deze vereiste. De nationale wetgever had er goed aan gedaan om enkele voorbeelden in de wet op te nemen.

Onlangs vroeg een klant me nog “Nou ja Matthias, welke klant denkt nu dat ze de bestelling niet moeten betalen? Die zijn toch ook niet goed wijs”. Goede opmerking gaf ik toe, maar wet is wet, dus mijn advies bleef een aanpassing van zijn tekst. 

Voltooi boeking

Een recent arrest van het Hof van Justitie gaat net over die situatie. Een man gaat naar een website waarop je meerdere hotels kan boeken. Hij besloot uiteindelijk om vier dubbele kamers te boeken. Hiervoor moest hij eerst op de knop “Ik ga boeken” klikken, vervolgens zijn persoonsgegevens invullen en die van de gasten om uiteindelijk op de knop “Voltooi boeking” te klikken. Hij daagt niet op bij het hotel op de boekingsdatum.

Daar kan het hotel uiteraard niet mee lachen. Ze sturen een gepeperde rekening naar de man met de annuleringskosten. De man betaalt niet. Uiteindelijk komt de zaak voor de rechter in het pittoreske Bottrop te Duitsland. Deze stelt de vraag aan het Hof van Justitie of je voor de beoordeling of een formulering die ondubbelzinnig overeenkomt met de woorden “bestelling met betalingsverplichting” enkel rekening mag houden met de woorden op de knop of ook met de omstandigheden van het bestelproces. 

Het Hof herhaalt eerst dat de bestelknop een goed leesbare en ondubbelzinnige vermelding moet bevatten waaruit blijkt dat de bestelling een betalingsverplichting inhoudt. Tot nu toe niets dat we nog niet wisten.

Links, rechts, boven of onder de knop?

Het Hof is hier heel duidelijk: de formulering moet OP de knop staan. Niet ernaast, niet eronder, niet links en ook niet rechts. Het zal ook niet volstaan als deze vermelding in je footer staat of verstopt in je algemene voorwaarden. 

Het gevolg hiervan is dat de rechter ook enkel rekening mag houden met de tekst die op de knop staat om te beoordelen of deze volstaat. Het Hof lijkt hier in eerste instantie weinig ruimte te laten om hiervan af te wijken. Meer zelfs, een andere interpretatie zou afbreuk doen aan het recht van de consument op correcte en duidelijke informatie.

Een knop “ga verder” met daaronder de tekst “door op ga verder te klikken erken ik dat ik een bestelling plaats met betalingsverplichting” zou dus niet volstaan. Een kafkaiaanse situatie als je het ons vraagt. Het doel kan toch ook bereikt worden met de tekst direct boven of onder de knop? Volgens het Hof is dat niet het geval.

Mag je nog “boeken”?

Wat betreft die boeking. De Duitse rechter moet nu controleren of de term “boeking” zowel in de omgangstaal als in de ogen van een normaal geïnformeerde en oplettende gemiddelde consument in verband wordt gebracht met het ontstaan van een betalingsverplichting. Zo niet? Ja, dan is de term dubbelzinnig en volstaat het niet.

Is jouw website wettelijk in orde?

Vraag jij je ook af of jouw betaalknop wel OK is? Geen zorgen, je bent zeker niet alleen.  Maar misschien is dit ook wel hét uitgelezen moment om je webshop even opnieuw in regel te stellen. Weet dat Sirius Legal hiermee kan helpen. Op onze website vind je ons “Website Certifier” pakket, waarmee we voor een vaste en duidelijke prijs je website een onderhoudsbeurt geven. Zo’n Website Certifier biedt je meteen ook 1 jaar gratis lidmaatschap bij onze partners van SafeShops.be.  Mooi meegenomen toch?

Vragen over e-commerce of internetrecht in het algemeen?

We maken graag tijd voor je. Boek een online kennismaking via de link hiernaast of je kan ons vanzelfsprekend ook per mail of telefonisch bereiken op bart@siriuslegal.be, matthias@siriuslegal.be of op +32 492 249 516.

Vragen over dit topic?

Over de auteur

Matthias
Vandamme

Ik ben advocaat bij Sirius Legal en werk vanuit onze kantoren in Mechelen. In 2020 studeerde ik met onderscheiding af aan de Vrije Universit...

Interessante e-commerce tools voor jou

Website Certifier

Niet zeker of jouw website voldoet aan alle juridische verplichtingen? Kies voor een efficiënte en pragmatische audit van je website, zodat je met een gerust gemoed je online business kan managen.

Checklist voor startende webshops

Wil je graag starten met een webshop? Met deze juridische checklist heb je alles in handen om je webshop juridisch helemaal op te punt te stellen, rekening houdend met de toepasselijke wetgevingen voor jouw business. 

Contract Review

Heb je een second opinion nodig voor je contract met een nieuwe leverancier, een freelancer of projectontwikkelaar? Wij checken jouw contract binnen de 48u!