Coronacrisis FAQ

Coronacrisis FAQ

Nu het Coronavirus niet meer weg te denken is en ook België volledig in de ban heeft, zorgt de Coronacrisis voor heel wat bedrijfsproblemen. Sirius Legal ontvangt dag in dag uit vragen van ongeruste ondernemers. Hieronder vind je een overzicht van de meest gestelde juridische vragen, mooi gestructureerd in relevante FAQ categorieën zodat je snel je weg vindt. De antwoorden werden opgesteld door het team van Sirius Legal. Mocht je nog andere vragen hebben of dringend hulp nodig hebben? Onderaan deze pagina vind je de contactgegevens van onze advocaten die je graag verder helpen.

Neem ook eens een kijkje op de Sirius Legal blog. Daar zullen we op regelmatige basis ook artikels voorzien rond de impact van de Coronacrisis en gaan we dieper in op een aantal hete hangijzers zoals overmacht, de impact op de reissector, e-commerce etc.

Proceduremaatregelen

Misschien ben je in een geschil verzeild met een consument of een andere onderneming en raken jullie er onderling niet uit. In dat geval voorziet zowel de Europese Unie als de federale overheid een online dispute resolution (ODR) platform. Deze platformen kan je gebruiken om je geschil voor te leggen aan een erkende bemiddelaar of een team van bemiddelaars. 

Deze procedures zijn veel goedkoper dan naar de rechtbank gaan en gaan ook veel sneller. Voor sommige geschillen bestaan er gespecialiseerde ODR platformen. Bijvoorbeeld voor geschillen in verband met domeinnamen.

Sirius Legal heeft ervaring met ODR procedures en staat je hier graag in bij. 

Je hebt misschien al horen praten over videoconferenties om een rechtszaak te voeren, maar hoe gaat die nu juist in zijn werk? En hoe zit het dan met met de openbaarheid van terechtzittingen?

De openbaarheid van terechtzittingen is verankerd in onze grondwet. Dit houdt in de praktijk in dat iedereen je rechtszaak kan bijwonen in de rechtbank. Daar bestaan uiteraard in bepaalde gevallen uitzonderingen op. Bijvoorbeeld in jeugdzaken. Volgens ons kan die openbaarheid online zeker ook gewaarborgd worden. De rechtbank kan de zitting livestreamen via youtube of andere videoplatformen.

In het buitenland hebben de rechtbanken en hoven hier reeds al op ingezet. In Groot Brittannië zijn hier al praktische voorbeelden van beschikbaar. In Mechelen is er recent een correctionele zitting doorgegaan via videoconferentie. Hoewel hier enkel de gedetineerde inbelt via videoconferentie, zien wij ook de mogelijkheid voor volledige zittingen via videoconferentie zoals in het buitenland.

Er is voorlopig nog geen algemene praktische regeling voor rechtszaken via videoconferentie in België. Bij Sirius Legal zijn we alvast voorbereid op mogelijke online rechtszaken. Wij staan je hier graag in bij. Voor verdere vragen mag je onze advocaten altijd eens contacteren.

Zoals je misschien wel al hebt gelezen in deze Q&A blijven de rechtbanken en hoven werken. Je kan dus zeker en vast een nieuwe zaak opstarten voor de rechtbank, in hoger beroep gaan of andere stappen ondernemen. Alle nieuwe zaken worden in principe pas later behandeld. Hoeveel later is nog niet duidelijk, voorlopig worden ze voor een onbeperkte duur uitgesteld.

Jouw advocaat kan dit voor je doen door al de nodige procedurestukken in de brievenbussen bij de rechtbank te gaan steken of per post op te sturen uiteraard. De mogelijkheid bestaat ook om het per e-mail of e-deposit te doen! Vergeet niet het eventuele bewijs van betaling toe te voegen. Als dat ontbreekt aanvaarden ze het procedurestuk niet. 

Wij kunnen je hier uiteraard mee helpen. Zo ben je zeker dat de juiste stukken bij de juiste persoon verschijnen.

Neen, als je zaak voor de rechtbank is gebracht dan loopt de verjaring in principe niet. Deze wordt opgeschort in burgerlijke procedures. Moet je je zaak nog voor de rechtbank brengen, maar vrees je dat je verjaringstermijn zal verlopen? Contacteer dan zeker één van onze advocaten. Zij kunnen dan nog tijdig het nodige doen. Wens je voorlopig toch nog niet naar de rechtbank te stappen? Dan kan je advocaat met een zogenaamde advocaten-ingebrekestelling de verjaringstermijn verlengen.

Veel van onze cliënten vragen hoe het nu concreet verder moet met hun rechtszaak. Deze zijn in principe voorlopig allemaal voor onbepaalde tijd uitgesteld. De zaak kan ook vroeger doorgaan als je ermee instemt om het schriftelijk te doen of indien het een dringende zaak is. 

De hoven en rechtbanken zijn een openbare dienst en moeten voorzien in een minimale dienstverlening. Dit betekent onder andere dat de gebouwen toegankelijk blijven, maar niet voor iedereen. Er is een korte lijst van vier situaties wanneer je binnen mag:

  1. Wanneer je opgeroepen bent voor een zitting;
  2. Om je rijbewijs terug op te halen of in te leveren;
  3. Om hoger beroep aan te tekenen;
  4. Om een voorziening in te stellen in een strafzaak.

Daarnaast voorzien de rechtbanken nog specifieke maatregelen. De meest recente versie van de maatregelen staat hier.

Voor al je andere vragen kan je de rechtbanken nog steeds telefonisch of per mail bereiken. Wij helpen je ook graag met al je verdere vragen hieromtrent. Aarzel niet om met een van onze advocaten contact op te nemen. 

Load More


Corona Helpdesk

Sirius Legal stelde een Corona Helpdesk samen: 4 ervaren advocaten staan ter beschikking om je verder te helpen met al je vragen in verband met de Coronacrisis en de impact hiervan op je onderneming. Je kan hen rechtstreeks bellen of mailen via onderstaande gegevens:

Roeland Lembrechts

roeland@siriuslegal.be 0494/23 49 83

Bart Van den Brande

bart@siriuslegal.be 0486/90 19 31

Laura Walgraeve

laura@siriuslegal.be 0479/65 07 30

Sophie Vercraeye

sophie@siriuslegal.be 0497/25 92 31