Coronacrisis FAQ

Coronacrisis FAQ

Nu het Coronavirus niet meer weg te denken is en ook België volledig in de ban heeft, zorgt de Coronacrisis voor heel wat bedrijfsproblemen. Sirius Legal ontvangt dag in dag uit vragen van ongeruste ondernemers. Hieronder vind je een overzicht van de meest gestelde juridische vragen, mooi gestructureerd in relevante FAQ categorieën zodat je snel je weg vindt. De antwoorden werden opgesteld door het team van Sirius Legal. Mocht je nog andere vragen hebben of dringend hulp nodig hebben? Onderaan deze pagina vind je de contactgegevens van onze advocaten die je graag verder helpen.

Neem ook eens een kijkje op de Sirius Legal blog. Daar zullen we op regelmatige basis ook artikels voorzien rond de impact van de Coronacrisis en gaan we dieper in op een aantal hete hangijzers zoals overmacht, de impact op de reissector, e-commerce etc.

E-commerce

Naar Belgisch recht bestaat er geen specifiek wettelijk kader voor cadeaubonnen. 

Cadeaubonnen zijn in feite contractuele documenten. Men zal dus allereerst goed moeten nagaan wat er op de cadeaubon vermeld wordt, alsook wat er in de algemene voorwaarden van de onderneming die de cadeaubon uitgaf staat. 

Indien de winkel waarvoor de cadeaubon geldt nog open is, een webshop heeft of op een andere manier nog verkopen uitvoert, is het gebruik van de cadeaubon niet geheel onmogelijk en kan de consument zich wellicht niet beroepen op de Coronacrisis als overmacht. 

Als het werkelijk onmogelijk is om gebruik te maken van de waardebon kan de consument zich mogelijks beroepen op overmacht. De voorwaarden hiervoor zijn strikt: het moet gaan om: (1) een onvoorziene omstandigheid (2) die buiten de controle van de partij die moet uitvoeren ligt en (3) die de nakoming van de verbintenis geheel onmogelijk maakt. De consument zal ook moeten bewijzen dat het werkelijk onmogelijk was om gebruik te maken van de bon. 

Overmacht zou in dit geval ook enkel impliceren dat de termijn tijdelijk geschorst is voor de periode dat het onmogelijk is om te kopen. 

Als consument doe je er goed aan om voor de vervaltermijn een verlenging te verzoeken zodat je bewijs hebt dat het onmogelijk was om de waardebon te gebruiken en dat je tijdig een handeling hebt gesteld om de waarde van de bon te behouden.

Category: E-commerce