Google wijzigt privacy voorwaarden

Door de invoering van nieuwe privacy voorwaarden kan google uw persoonlijke informatie combineren met de informatie over surfgedrag op het internet. Deze wijziging maakt het voor het bedrijf mogelijk om een zeer nauwkeurig profiel te schetsen en zo nog gerichter te kunnen adverteren.

Hoe gaat google tewerk?

In 1998 creëerde Sergey Brin Google louter als “zoekmachine”. Deze activiteit werd sindsdien aangevuld met een hele reeks aan andere diensten zoals Gmail, Google Maps, Chrome, Youtube, Android, Google+ … waarmee het bedrijf persoonlijke data verzamelt.

In 2007 kocht Google het online advertentiebedrijf “Double Click”. Deze afdeling van Google gebruikt Cookies om het onlinegedrag van gebruikers te volgen. Via Double Click weet google dus perfect hoe u zich gedraagt: welke site bezoekt u het meest, wat is uw exacte locatie, … al deze informatie wordt zorgvuldig bijgehouden. Als u bijvoorbeeld vaak surft op immobiliën websites, zal u hierover regelmatig reclame te zien krijgen.

Bij de aankoop van dit bedrijf beloofde Google echter dat het nooit deze informatie zou samenvoegen met de persoonlijke informatie die het bezit via onder andere Gmail, Youtube en Google Plus. Zo stelde Sergey Brin uitdrukkelijk dat privacy op de eerste plaats komt voor het bedrijf bij het overwegen van nieuwe advertentieproducten. Toch kunnen we ons hierover vragen stellen bij het lezen van de nieuwe privacy voorwaarden die google recent heeft ingevoerd.

Wat is er veranderd?

Vorige week ontdekte de Amerikaanse site “Pro Publica” dat deze nieuwe privacy voorwaarden, die Google sinds juni 2016 hanteert, de eerder vermelde belofte verbreekt. In de nieuwe voorwaarden is te lezen “afhankelijk van gebruiksinstellingen mogen je activiteiten op andere websites en apps in verband worden gebracht met je persoonlijke informatie om Googles services en advertenties te verbeteren”.

Bij het aanvaarden van deze nieuwe voorwaarden is het voor Google mogelijk om een zeer uitgebreid advertentieprofiel op te maken. De informatie die u heeft gegeven via onder andere Gmail, Youtube en Google Plus (persoonlijke informatie) combineert google nu met de informatie verkregen via “Double Click” (surfgedrag van gebruikers). Als u bijvoorbeeld in een mailtje naar een vriend vermeldt dat u opzoek bent naar een appartement van 300 000 euro in de regio Antwerpen kan dit voortaan gelinkt worden aan de zoekopdrachten naar immobiliën websites vanaf uw computer. Dit kan zeer interessant zijn voor de immobiliën kantoren gericht op de regio Antwerpen.

Hoe kan u zich hiertegen verzetten?

Indien u reeds gebruik maakte van Google voor de hierboven vermelde wijzigingen heeft u deze nieuwe voorwaarden hoogstwaarschijnlijk (on)bewust aanvaard door een vinkje te zetten bij de melding dat de site “een paar nieuwe functies” aanbiedt. Bij nieuwe gebruikers werden de gebruikersinstellingen automatisch zo ingesteld dat de gegevens zullen worden gecombineerd.

Indien u niet wenst dat dergelijke combinatie van gegevens gebeurt dient u de gebruiksinstellingen aan te passen. U gaat daarvoor naar de “activiteitsopties”, verwijder vervolgens het vinkje voor “inclusief Chrome-browsegeschiedenis en activiteit op websites en in apps die gebruikmaken van Google-services”.

Verbod op profiling in de GDPR

Gebruikers en bedrijven horen overigens te weten dat vanaf mei 2018 in de ganse EU de General Data Protection Regulation of Algemene Verordening Gegevensbescherming in werking treedt en dat die AVGB precies voor het eerst expliciet voorziet in een “verbod” op profiling” of beter een recht om zich te verzetten tegen profiling.  Samen met een andere nieuwigheid in de AVGB, met name het verplicht invoeren van het principe van “privacy by design” en “privacy by default” in alle software, is het gevolg hiervan dat praktijken zoals bovenstaande binnenkort in de EU naar alle waarschijnlijkheid als verboden beschouwd moeten worden. Gebruikers hebben immers by default recht op maximale privacy en moeten zelf, actief en geïnformeerd kunnen kiezen om die privacy of een deeltje daarvan vrijwillig op te geven, wat hier duidelijk niet het geval is.

De boetes die in die nieuwe verordening voorzien zijn bij inbreuken zijn zeer hoog, precies om ervoor te zorgen dat ook grote multinationals als Google erdoor afgeschrikt zouden worden.

Vragen over privacy of de GDPR?

Bart Van den Brande en Julie Wouters zijn graag tot uw beschikking op 0486 901 931 of op info@siriuslegal.be