Strengere regels voor belspelletjes en sms-diensten

De ministerraad keurde afgelopen maand strengere regels goed voor belspelletjes en sms-diensten.  Heel wat van de nieuwe regels bestonden eigenlijkl al, maar de minister hoopt met deze update eindelijk komaf te maken met de vele misbruiken in de sector.  De regels moeten nog wel worden goedgekeurd door het parlement.

Volgens minister van Digitale Agenda en Telecom Alexander De Croo kwamen er vorig jaar maar liefst 644 klachten binnen bij de Ombudsdienst voor Telecom in verband met allerlei vormen van mobile commerce en premium sms-diensten.  In het verleden gingen de meeste klachten over leveranciers van ringtones die op misleidende wijze een abonnementsdiesnt aansmeerden aan argeloze gebruikers.  Tegenwoordig bestaan die praktijken nog steeds, maar worden ze vaak aangeboden in allerlei apps en gebeurt de betaling op andere manieren dan voorheen, waardoor kwaadwillende aanbieders aan de bestaande regels kunnen ontsnappen.

Nieuwe (maar betere) wijn in oude zakken

De nieuwe regels zijn eigenlijk niet zo nieuw.  Ze zijn zeer gelijklopend met de code die in 2009 en in 2011 al werd ingevoerd, maar de nieuwe versie is uitgebreider en strenger.   Vroeger ging het bovendien om vrijwillige sectorcodes, terwijl het nu niet langer gaat om niet-bindende afspraken, maar om een bindende wettekst.

We vatten de nieuwe regels hieronder even samen.  Sommige ervan viseren niet enkel de aanbieders, maar ook de betrokken telecomoperatoren.  Dat laatste moet ook voorkomen dat spelers die vanuit het buitenland actief zijn, of slechts enkele weken klanten ronselen voor hun diensten sneller worden geweerd.

De regels samengevat

  • Reclame voor betalende diensten moet de kostprijs, inclusief het hoogste tarief, vermelden.
  • De klant moet zelf een sms naar het betaalnummer sturen voor een dienst mag starten.
  • Afmelden gaat door ‘STOP’ te sms’en naar het nummer.
  • De betaaldienst moet een klantendienst hebben die vlot per mail, telefoon of digitaal bereikbaar is.
  • Ook de telecomoperator kan de klacht ontvangen.
  • Klachten moeten binnen de vijf werkdagen behandeld worden, anders is de klacht sowieso gegrond.
  • Als de klacht gegrond is, moet de sms-dienst de kosten terugbetalen binnen de vijf werkdagen of bij de volgende factuur. Gebeurt dat niet dan nemen de operatoren de kosten (voorlopig) op zich.
  • Operatoren moeten de betaalnummers meteen blokkeren en betalingsoverdrachten stopzetten als er een overtreding is.

Vragen over belspelletjes, sms-diensten of reclamerecht en consumentenbescherming in het algemeen?

Contacteer vrijblijvend ons team op info@siriuslegal.be of op 0032 2 721 13 00.  we helpen u graag.