Tips voor Webshophouders: Mag ik retour weigeren van afgeprijsde producten?

e-commerceVia Twitter bereikte ons de volgende vraag van een webshopeigenaar over het retourrecht voor consumenten bij online verkoop: “Mag een webshop een item niet terugnemen omdat het in uitverkoop was? Zelfs al stuur je alles terug binnen de 14 dagen?”.  In onze reeks tips voor webshophouders proberen we graag hieronder een kort antwoord te geven.

“Afgeprijsde goederen worden niet teruggenomen of omgeruild”

In fysieke winkels zie je het vaak achter de toonbank aangekondigd: “afgeprijsde goederen worden niet teruggenomen of omgeruild“.  Winkeliers zijn immers blij dat ze in de soldenperiode van anders moeilijk verkoopbare artikels verlost raken en nemen die liever niet meer terug.  de kans dat ze opnieuw verkocht raken is immers erg klein.

Kan dat zomaar?  Kan een winkelier weigeren om aangekochte goederen terug te nemen?  Het antwoord is eenvoudig: ja dat kan perfect.  Er is immers geen enkele wettelijke regel die bijvoorbeeld kledingketens of schoenwinkels verplicht om aangekochte goederen terug te nemen of om te ruilen.  als een winkelier dat wel doet, is dat een bijkomende service die hij vrijwillig verleent aan zijn klanten.  Aangezien het om een vrijwillige, bijkomende service gaat, kan de winkelier zonder enig probleem voorwaarden aan die service verbinden en bijvoorbeeld beslissen om enkel terug te betalen bij vertoon van het originele kassaticket of om afgeprijsde artikelen niet terug te nemen.

Kan dat ook online?

Het antwoord is opnieuw eenvoudig: neen, online kan de winkelier retours van afgeprijsde artikelen niet zomaar weigeren.

Waarom kan dit wel in winkels en niet online?  Wel, online gelden specifieke regels, die opgenomen zijn in Titel 3, Hoofdstuk 2 van Boek XI van het Wetboek Economisch Recht met betrekking tot de verkoop op afstand.  De regels die daarin opgenomen zijn, zijn dwingend en de online winkelier kan er niet zomaar van afwijken.

Artikel XI.47 van dat Wetboek Economisch Recht voorziet in een algemeen en zo goed als onbeperkt recht voor de consument om goederen die hij online koopt (of via een andere vorm van verkoop op afstand, natuurlijk) binnen 14 dagen na levering terug te sturen.

De enige uitzonderingen op dit wettelijk retourrecht van 14 dagen bij verkoop op afstand zijn opgesomd in artikel VI.53 WER en daarin is geen uitzondering voorzien voor verkoop met korting of tijdens de solden.

De gevallen waarin wél geweigerd kan worden om goederen terug zijn (grosso modo samengevat) de volgende:

  • diensten waarvan het gebruik al begonnen is
  • op maat gemaakte en gepersonaliseerde goederen
  • bederfelijke waren
  • hygiënische producten waarvan het zegel verbroken is
  • digitale content waarvan het zegel verbroken is
  • abonnementen op tijdschriften
  • kansspelen
  • aandelen en obligaties
  • openbare geveilde goederen
  • toeristische accommodatie en tickets die géén vaste datum van reis of verblijf hebben.

Vragen over e-commerce?

Sirius legal staat elke dag opnieuw webshopeigenaars, webbouwers, toeleveranciers en consumenten bij met advies over e-commerce, consumentenbescherming, privacy en reclamerecht.

Aarzel niet om ons te contacteren op bart@siriuslegal.be of op 0032 486 901 931