Cookiebanners, velen vinden het een noodzakelijk kwaad, maar het is momenteel de enige manier om je website in regel te stellen met de cookiewetgeving en de GDPR. De ideale cookiebanner definiëren op basis van wetgeving was tot hiertoe niet zo evident. In de cookiewet staat niet veel, en wat er staat is dan nog voor interpretatie vatbaar. Er zijn ook wel wat verschillen tussen de Europese landen en dat maakt het nastreven van een ideale Europese cookiebanner een beetje een utopie.
Intussen zijn we vele cookievonnissen en beslissingen verder en heeft de Belgische Gegevensbeschermingsautoriteit een checklist voor cookiebanners gepubliceerd. En die checklist is best streng…
We zouden Sirius Legal niet zijn als we niet even kritisch zouden stilstaan bij deze publicatie van de GBA. Is dit alles wel praktisch uitvoerbaar en hoe ga je hier voor jouw website nu concreet mee om? Als je deze checklist perfect uitvoert, is je banner dan helemaal compliant? Helaas niet, want veel hangt nog altijd af van de technische implementatie, de effectieve cookies die je gebruikt én je copy.
Worden je cookies correct afgevuurd in functie van de gegeven consent? Zijn je cookie omschrijvingen wel duidelijk? Zijn de bewaartermijnen die je hanteert niet te lang? En dan is er nog die gedroomde cookielijst per categorie: is die GTM cookie strikt noodzakelijk of analytisch? Is een geolocalisatiecookie strikt noodzakelijk voor het afficheren van de juiste prijzen in je Europese webshop? Dit soort bedenkingen zitten allemaal niet verwerkt in de checklist, dus we blijven toch nog wat op onze honger zitten.
Neen, concrete voorbeelden van do’s en don’ts zitten niet echt in de checklist van de GBA. We hebben deze zelf even gemaakt, zo is het meteen duidelijk hoe je de juiste stappen zet voor de ultieme cookiebanner. Je kan de whitepaper downloaden via het formulier hiernaast, gratis en voor niets, omdat wij erg gelukkig worden als we onze kennis kunnen delen.
Neem er een koffie bij én uiteraard een koekje… veel leesplezier!
"*" indicates required fields
Privacy lobbyist group NOYB (None of Your Business) seems to be stirring up quite a bit of fuzz with their automated cookie ...