Ja, wij hebben een webshop 😉.

Ben je op zoek naar juridisch advies of het betere maatwerk voor je contracten of policies? Check ons aanbod!

Consumentenrechten bij online verkoop

https://siriuslegaladvocaten.be/wp-content/uploads/2022/12/Creamoda-logo.jpg
07.05.2024 | 10:00 Online Expertsessie Bart Van den Brande Gratis

Garantie, retourrecht en leveringsmethodes

Bij e-commerce komen heel wat juridische verplichtingen kijken waar je bij klassieke winkelverkoop geen rekening moet houden. De regels rond verkoop op afstand worden elk jaar uitgebreider en complexer en zelfs voor ervaren online handelaars is het een hele opgave om alle regels correct toe te passen. Nochtans zijn er heel wat controles en boetes door de economische inspectie, die je als bedrijf toch liever voorkomt.

Bovendien blijkt de gemiddelde consument zich steeds meer bewust van zijn of haar rechten en word je als online verkoper dus steeds vaker afgerekend door je eigen klanten op bijvoorbeeld de mogelijkheid om bestellingen te retourneren of de garantie die je geeft op jouw producten.

 

Compliance is key

Daarom organiseert Creamoda een informatief webinar, i.s.m. Bart Van den Brande, managing partner bij Sirius Legal. Bart biedt een helder en pragmatisch overzicht van drie elementaire punten waarop de wet jouw klanten vergaande rechten geeft en waar jij dus ook vergaande verplichtingen hebt:

 

1. Het retourrecht

  • Wanneer moet je je klanten wel of geen 14 dagen retourrecht geven
  • Welke voorwaarden mag je aan dat recht verbinden
  • Welke kosten mag je eventueel aanrekenen?
  • Hoe moet je praktisch met retours omgaan?
  • Hoe voorkom je in de mate van het mogelijke een overvloed aan retours?

 

2. De wettelijke garantie
De regels rond de wettelijke garantie zijn sinds 2022 aanzienlijk verstrengd. 

  • We bekijken samen welke rechten de consument heeft, welke garantie je als verkoper wettelijk verplicht moet geven en wat je eventueel bijkomend kan aanbieden. 
  • We bekijken ook op welke goederen wel of geen garantie geldt, wanneer je garantieplicht wel of niet speelt en hoe je praktisch gezien best omgaat met garantiegevallen.

 

3. Leveringsopties

Deze lente wordt in het Belgisch Staatsblad een wijziging gepubliceerd aan het Wetboek Economisch Recht, waarmee aan online verkopers de principiële verplichting opgelegd wordt om aan hun klanten minstens twee leveringsopties aan te bieden. 

  • Bedoeling is om aan de consument meer keuzevrijheid te geven en om online verkopers aan te moedigen om ook duurzame leveringsmethodes aan te bieden.
  • Bart Van den Brande adviseerde de minister over deze wetswijziging en is dus de best geplaatste persoon om uit te leggen wat de nieuwe verplichting precies inhoudt, wat de praktische gevolgen zijn voor webshops en welke uitzonderingen de wet voorziet waarbij vooralsnog géén tweede leveringsmethode aangeboden zal moeten worden. 

 

Praktisch

Deze sessie start om 10u00 en eindigt omstreeks 12u00. Je kan gratis inschrijven via de website van Creamoda

  • Online expertsessie
  • Uniek event toegespitst op de fashion sector
  • Pragmatische inhoud en advies