Laster en eerroof

Als ondernemer ben je tegenwoordig overal digitaal aanwezig. Dat zorgt voor enorme voordelen, maar maakt je onderneming ook kwetsbaar voor lastercampagnes en valse reviews die jouw online reputatie enorm kunnen schaden. Maar ook particulieren kunnen gebukt gaan onder dit probleem. Sirius Legal heeft de nodige expertise in huis om hier krachtdadig tegen op te treden.

Laster_eerroof

Het opbouwen van je online reputatie kan veel tijd en moeite kosten. Met een simpele review of met pure laster kunnen anderen die reputatie in enkele seconden schaden. Boze ex-werknemers die binnen hun professionele netwerk onwaarheden verkopen waardoor je onderneming haar omzetten verliest en het faillissement moet aanvragen, een strafrechtelijk feit dat al 20 jaar geleden gebeurd is, maar vandaag nog steeds online kan teruggevonden worden op je naam en waardoor elke sollicitatie lijkt te mislukken, het mislopen van opdrachten omdat je wordt afgekraakt in valse reviews op sociale media…. Het zijn allemaal voorbeelden uit onze praktijk, die telkens een andere strategie vragen.

Wanneer je de dader kent, dan kan je hem/haar eerst aanspreken om die lasterlijke activiteiten te staken en alles van het internet te verwijderen. Doet hij/zij dat niet of kan je de identiteit niet achterhalen, dan kan steeds de betrokken website of het platform waarop de onwaarheden over jou verkondigd worden, aangesproken worden.

Maar dat blijkt lang niet altijd evident te zijn en de juiste juridische strategie dient daarvoor goed uitgedokterd te worden aan de hand van de nodige expertise. Sirius Legal kan je hier in bijstaan.

Vragen over laster of eerroof? Boek een vrijblijvend kennismakingsgesprek.

Afhankelijk van de situatie kijken we naar de auteur van de berichten, het platform of mediakanaal waarop de berichten verspreid worden en welke voorwaarden die kanalen hanteren. Vervolgens trachten we auteurs, medeplichtigen, eventuele verantwoordelijke beheerders van pagina’s op sociale media te identificeren. Afhankelijk van de inhoud van de berichten onderzoeken we of je effectief succesvol kan reageren, rekening houdende met het evenwicht dat soms moet gezocht worden tussen:

  • het recht op vrije meningsuiting
  • jouw recht op privacy
  • jouw recht recht om vergeten te worden
  • de al dan niet effectieve laster
  • het recht op je goede naam
  • het recht op informatie voor elke burger

Tot slot bekijken we samen welke juridische maatregelen we moeten nemen zoals:

  • neerleggen van een strafklacht waarbij je je burgerlijke partij kan stellen,
  • versturen van een ingebrekestelling
  • volgen van de klachtenprocedure van het sociale mediakanaal
  • uitsturen van een verzoek tot uitoefening van je rechten onder GDPR
  • in gebreke stellen van de betrokkenen
  • dagvaarden in kortgeding om zeer snel de verwijdering van de betrokken berichten te bekomen
  • vorderen via een gerechtelijke procedure van een schadevergoeding, ….

Elke strategie wordt steeds op voorhand goed doorgesproken, samen met de budgetten die je daarvoor wenst vrij te maken. In vele gevallen komt jouw rechtsbijstandsverzekeraar trouwens tussen, zodat onze kosten gedekt worden door de verzekering. Geen reden tot aarzelen dus … 

Relevant blogartikel

Annulering van een pakketreis: is er ook een terugbetaling van de reisverzekering?

Meer over Consument en Marktpraktijken


Cybercrime

Ben je slachtoffer geworden van cybercriminaliteit? Leg je er niet bij neer, maar ga samen met ons op zoek naar bewijzen en aanwijzingen en of het haalbaar is om een strafklacht neer te leggen.


Kansspelen

Je kan bij ons terecht voor al je juridische vragen over kansspelen, gokken, weddenschappen, loterijen, poker, etc. Dit zowel in de echte wereld, op het internet en op alle mobiele applicaties.


Oneerlijke marktpraktijken

Neemt jouw concurrent het niet zo nauw met de wet? Verlies je business door oneerlijke praktijken van je concurrent? Blijf niet bij de pakken zitten, check met ons hoe je snel en krachtig kan optreden.  


Reisrecht

Ben je tour operator, verhuurder van accomodatie, of luchtvaartmaatschappij, wij geven antwoord op al je reisvragen. Ook als consument kan je bij ons terecht.

Heb je vragen over laster en eerroof? Contacteer ons en we helpen je zo snel mogelijk verder