Communicatie en campagne advies

“Share en win”, “like en win”. Social media staan bol van de online wedstrijden waarmee adverteerders proberen om de aandacht van consumenten te trekken. Maar wist je dat de overgrote meerderheid van die wedstrijden en acties in strijd zijn met minstens één en vaak verschillende wetgevingen?

Consumentenbescherming, kansspelwetgeving, GDPR en e-privacywetgeving leggen strenge regels op aan wat wel en niet mag in het kader van reclamecampagnes en (online) acties. Wij loodsen je met plezier én met kennis van zaken door de wirwar aan regels en regeltjes.

communicatie_campagne_legal_advies

Reclame en marketing zijn onze natuurlijke habitat. We zijn niet voor niets de juridische partners van de marketingwereld bij BAM (Belgian Association for Marketing), én van de adverteerders bij UBA (United Brands Association). Als enige advocatenkantoor in het land kozen wij ervoor onze expertise te versterken met een (online) marketing consultant die 20 jaar ervaring heeft in de media, marketing en reclamewereld.  Zo kunnen wij jou nóg beter en professioneler bedienen en nóg relevanter zijn in onze adviezen.

Sirius Legal bouwde de afgelopen jaren een lange track record op in reclamerecht en stond kleine en grote adverteerders, reclamebureaus en online agencies, succesvol bij met juridisch advies. Je kan bij ons terecht voor: 

  • reclamecampagnes
  • contractuele onderhandelingen
  • geschillen binnen of buiten de rechtbank
  • adviezen en contacten met overheden en instanties zoals bijvoorbeeld de Jury voor Ethische Praktijken inzake reclame (JEP), de Raad voor de Reclame en de Vlaamse Regulator voor de Media (VRM)

We volgen van dichtbij alle technologische evoluties op die een impact kunnen hebben op ons cliënteel en kennen de juridische impact daarvan al lang voordat de markt ermee aan de slag gaat. Marketing automation, customer data platformen, de inzet van AI in advertising, de shift naar cookieless advertising en het verdwijnen van third party cookies, de opkomst van server side tracking, de impact van Google Consent Mode op jouw data compliance, … Wij houden niet enkel de vinger aan de pols, maar participeren via technische werkgroepen bij BAM en UBA actief in de discussies die gepaard gaan met nieuwe technologie en de toekomst van de marketingwereld. 

Ook voor een meer klassiek advies in reclamerecht kan je bij ons terecht. We helpen je met liefde en kennis van zaken bij al je vragen over: 

  • reclamecampagnes (merkenrecht, auteursrecht, vergelijkende reclame, privacy, product placement, sponsorovereenkomsten, vragen rond social media, native advertising, etc…)
  • online en offline wedstrijden en promotionele acties in heel Europa,
  • wedstrijdreglementen
  • de opbouw en het gebruik van databases, privacy, databankrechten, opt-in, opt-out, scrapen of crawlen van data, het gebruik van gehuurde of gekochte databases, …

Vragen over campagnes of acties?

Relevant blogartikel

Vergelijkende reclame: mag je appels met peren vergelijken?

Relevant voor jouw campagnes

Campaign Checker

Snel een campagneconcept laten checken? Een wedstrijdreglement nodig? Twijfel je over auteursrecht? Wij beantwoorden al je campagne-gerelateerde vragen in 48u!

Contract Review

Heb je een second opinion nodig voor je contract met een nieuwe leverancier, een freelancer of projectontwikkelaar? Wij checken jouw contract binnen de 48u!

Checklist voor startende webshops

Wil je graag starten met een webshop? Met deze juridische checklist heb je alles in handen om je webshop juridisch helemaal op te punt te stellen, rekening houdend met de toepasselijke wetgevingen voor jouw business. 

Meer over media en reclame


Audiovisuele productie

Technologische evoluties en een veranderend medialandschap brengen nieuwe juridische uitdagingen met zich mee. Copyrights, productiecontracten en media groeien mee met hun tijd, maar ben jij nog mee? 


Publishing

Wij begrijpen jouw liefde voor je eigen boek, we schrijven er zelf immers ook. Goede contracten rond auteursrecht zijn vakwerk. Slaap op je twee oren met een sterk (publishing) contract. 


Relatie agency/adverteerder

Mondelinge afspraken gaan goed, tot het fout loopt. Een professionele samenwerking in de reclamewereld gebeurt best op van goede contracten en afspraken. En je campagnes? Die zijn best 100% juridisch compliant, toch? 

Vragen over campagnes of acties?