04/05/2021

Verdien jij als Belgische ondernemer de titel van Mr. Stupid?

Leesduur: 3 min

Uit het Cyber Readiness Report 2021, gepubliceerd door de Hiscox Group, blijkt dat ondernemingen in België het afgelopen jaar koploper zijn geweest in een aparte discipline. Maar liefst 42% van de Belgische ondernemingen zou het afgelopen jaar het slachtoffer zijn geweest van een cyberaanval. Belgische ondernemingen die deelnamen aan het onderzoek, worden blijkbaar vaker getroffen dan ondernemingen in de buurlanden.  

Wanneer het gaat over cyberrisico’s voor bedrijven, dan kan je online ettelijke rapporten en statistieken vinden die je vertellen dat je je onderneming moet wapenen tegen onder meer phishing & ransomware-aanvallen. Die statistieken en privé-onderzoeken kunnen met een korrel zout genomen. Het is uiteindelijk een onderdeel van het businessmodel ‘fear sells, so sell fear’. Maar dat neemt niet weg dat er een belangrijke bron van waarheid in vervat zit.  Nationale en internationale instanties zetten momenteel een heuse cyber security strategie in Europa op poten. En in die strategie speelt de KMO steeds een belangrijke rol.

 

Mr. Stupid?

Veel ondernemingen zijn zich wel min of meer bewust van mogelijke cyberaanvallen en de kwetsbaarheid van hun bedrijf. Per slot van rekening is bijna elke onderneming online verbonden met de rest van de wereld. En die verbondenheid houdt inderdaad risico’s in. Maar de onwetendheid of de beperkte interesse in deze risico’s, zorgt voor een overschatting van je eigen digitale veiligheid.
We zullen wel zien als het probleem zich voordoet’, ‘we hebben een firewall en antivirus’, ‘we gebruiken een VPN-verbinding’… en de kous is af.

Deze vaak voorkomende struisvogelpolitiek is wat men in de academische wereld ook wel het Dunning-krugereffect noemt. Dit is een psychologisch verschijnsel dat optreedt bij incompetente of onwetende mensen die door hun incompetentie/onwetendheid niet inzien dat hun keuzes en conclusies soms verkeerd zijn. Bestuurders van ondernemingen lopen zo het risico om te blijven hangen op de ‘peak of Mr. Stupid’. En daar maken cybercriminelen graag gebruik van.

KMO_Cybersecurity_Dunning-krugereffect

 

Or Mr. Smart, Trustworthy and Resilient?

Nochtans zijn er voor ondernemingen, ook voor kleinere met beperkte budgetten, oplossingen om je bedrijf ook digitaal te beschermen als een goede huisvader (of in moderne termen: ‘een redelijk en voorzichtig persoon’). Via de Vlaio verbetertrajecten voor cyber security zorg je ervoor dat je onderneming digitaal gewapend is voor de toekomst en onderscheid je je van de domme leerlingen van je klas. Sirius Legal en BA NV hebben een juridisch/technisch gecombineerd programma dat jouw cyberveiligheid op verschillende vlakken zal optimaliseren, aangepast aan de noden en mogelijkheden van je onderneming.

Zorg er dus voor dat je niet bij de 42% cyberslachtoffers belandt, maar dat je handig gebruik maakt van de 45% subsidies die Vlaio voor je klaar heeft staan. Meer info over dit traject kan je hier vinden.

Zal je in telewerktijden als Mr. Stupid naar je gegijzelde onderneming rijden of ga je vertrouwen winnen bij leveranciers en klanten met de aankondiging dat je bedrijf cyberveilig is onder het Vlaio-label en dat onder een financieel interessante deal?

Aan jou de keuze!

 

Vragen over cybersecurity? 

Boek vrijblijvend een kennismakingsgesprek in met Roeland Lembrechts via deze link.

Over de auteur

Roeland
Lembrechts

Nadat ik afstudeerde als criminoloog aan de KU Leuven, besloot ik om aansluitend rechten te studeren aan de Universiteit Antwerpen. Met die intellectuele bagage startte ik mijn carrière als advocaat aan de Mechelse balie om ongeveer 10 jaar later partner te worden in het fantastische project van Sirius Legal.