Ja, wij hebben een webshop 😉.

Ben je op zoek naar juridisch advies of het betere maatwerk voor je contracten of policies? Check ons aanbod!

Wat als een conflict een juridisch staartje krijgt? Waarom je tijdig juridische hulp moet inschakelen.

08.04.2025 Leesduur: 5 minuten

Als je onderneemt zijn conflicten helaas onvermijdelijk. Je werkt tenslotte samen met mensen, leveranciers, klanten. En waar mensen samenwerken, ontstaan soms meningsverschillen. Meestal raakt dat opgelost, maar soms ook niet.  Een escalatie kan dan uitmonden in een juridische strijd. 

Sirius Legal begeleidt al jaren ondernemingen bij geschillendossiers. We doen dat binnen onze vertrouwde expertisedomeinen: intellectuele eigendom, e-commerce, softwareontwikkeling, privacy en consumentenrecht. Zowel in bemiddeling als voor de rechtbank. Toch blijft dat luik vaak onderbelicht. Tijd om daar verandering in te brengen.

Afwachten bij een juridisch conflict kan je duur te staan komen

Wie met een juridisch conflict kampt, wacht vaak te lang. We begrijpen dat er angst is voor de kosten die een procedure met zich meebrengt. Of dat je hoopt dat de situatie zich vanzelf oplost. Maar als het escaleert is het mogelijks te laat om nog te onderhandelen. Je moet ook opletten dat de tegenpartij je niet voor is, want dan word je definitief in het verweer gedwongen. Net daarom is het cruciaal om op tijd juridisch advies in te winnen. Niet als paniekreactie, maar als strategische zet.

We zien bij Sirius Legal vaak ondernemers die te laat bij ons komen om een geschil nog echt te kunnen sturen of -idealerwijze- nog te kunnen ontmijnen.  Nochtans kan de hulp van je advocaat erg waardevol zijn vanaf de eerste stappen van een potentieel conflict.  Vanop de achtergrond en in alle discretie kunnen we je helpen om je situatie beter in te schatten, om je strategische opties naast elkaar te leggen en om samen met jou te zoeken naar de beste of meest wenselijke uitkomst. We beoordelen dan samen wat je wel of niet kan zeggen of doen zonder daarbij je situatie te hypothekeren.  

Loopt een situatie toch nog uit de hand? Dan zijn we onmiddellijk up to speed en verliezen we geen tijd en energie om ons in te werken of de context te begrijpen.  

Conflictpreventie begint met duidelijke afspraken

Conflicten ontstaan zelden uit het niets. Vaak liggen er onduidelijke afspraken aan de basis. Slecht opgestelde contracten, clausules die vergeten worden, of soms is er zelfs geen contract om naar terug te grijpen. Vaak zijn er geen afspraken over aansprakelijkheid, auteursrechten of exitvoorwaarden. Achteraf herstellen is altijd moeilijker dan vooraf anticiperen.

“Beter voorkomen dan genezen” is daarom ook onze eerste insteek bij alle juridische situaties.  Een goed contract voorkomt veel kopzorgen.  Onze ervaring leert ons ook dat het écht niet verstandig is om uit te gaan van het goede vertrouwen tussen twee zakenpartners of van de goede intenties bij het aangaan van een partnership.  Iedereen begint een nieuwe samenwerking met de beste intenties, maar de ietwat cynische werkelijkheid is dat de verwachtingspatronen van mensen onderweg vaak uit elkaar groeien. Zodra twee partijen niet langer dezelfde belangen of verwachtingen hebben, is de perfecte bodem gezaaid voor uit de hand lopende conflicten.

“Goede afspraken maken goede vrienden” en dat is stap één naar het voorkomen van conflicten.

Er is meer dan de rechtbank: alternatieve geschillenbeslechting

Als advocaat spenderen we natuurlijk een aardig deel van onze tijd in de rechtbank.  Maar wie denkt dat een conflict automatisch op de rechtbank eindigt, vergist zich. Er zijn tal van alternatieve manieren om een geschil op te lossen en bij Sirius Legal geloven we graag dat de rechtbank daarbij altijd het allerlaatste redmiddel is. 

Onderhandeling, minnelijke regeling, bemiddeling of arbitrage zijn vaak snellere en goedkopere pistes om een discussie uit te klaren en vaak met méér succes dan een rechtbank ooit kan bereiken.  Een procedure voor de rechtbank is immers per definitie een conflictverhaal van “wij” tegen “zij”, waarbij de ene partij als overwinnaar uit de bus zal komen en de andere als verliezer.  Alternatieve geschillenregeling laat echter ook andere uitkomsten open, waarbij een geschil van tafel kan geveegd worden door een oplossing te zoeken die beide partijen als “winnaar” laat wegwandelen…  Win-win situaties creëren is moeilijk voor de rechtbank, maar des te meer een optie bij bemiddeling of onderhandelingen. 

Bij Sirius Legal hebben we ervaring met al deze vormen van alternatieve geschillenbeslechting. We bekijken per dossier welke aanpak het meest efficiënt en kansrijk is.

Procederen is een strategie, geen oorlogsvoering

Toch is procederen soms onvermijdelijk. En dan is het cruciaal dat je weet waar je staat. Wat je rechten zijn. Wat je risico’s zijn. Wat het zal kosten, en hoeveel tijd het zal vragen. Procederen is geen spel van emotie, maar van strategie. Sirius Legal begeleidt je van eerste overleg tot pleidooi.

We geloven zelf rotsvast dat procederen enkel zin heeft als je effectief kan verwachten je slag thuis te halen.  Daarom maken wij er een erezaak van om rechtszaken te vermijden als we menen dat onze cliënten geen reële kans op winst hebben.  Van procederen om te procederen wordt immers niemand beter. 

Het is om die reden ook dat we intensief gebruik maken van het “First Opinion” of “Second Opinion” advies op onze website, waarbij we cliënten op een zeer toegankelijke wijze en zonder financiële verrassingen de mogelijkheid geven om een eerste, objectieve inschatting van hun dossier te vragen: we onderzoeken het dossier, geven onze opinie, stellen de meest aangewezen strategie voor en overlopen dit met onze cliënt.  

Een nieuwe blogreeks: Wat als…

Precies omdat we zoveel vragen krijgen over potentiële procedures en door de veelheid aan First Opinions die we verwerken, bloggen we voortaan ook over de meest voorkomende juridische dispuutvragen die ons bereiken.  

Deze nieuwe reeks blogartikels onder de noemer “Wat als…” is geen juridische theorie, maar vertrekt vanuit herkenbare situaties waar jij als ondernemer mee te maken kan krijgen. Elke blog vertrekt vanuit een concreet scenario en legt uit wat je opties zijn, wat je vooral niet moet doen, en hoe je sterk in je schoenen kunt staan.

Vroeg ingrijpen is slim ondernemen

Conflicten zijn niet altijd te vermijden, maar wel te beheersen. Hoe sneller je erbij bent, hoe groter je speelruimte. Zit je met een dossier dat dreigt te escaleren? Of wil je gewoon weten waar je staat? Check onze First Opinion pagina’s of boek meteen een kennismakingsgesprek in via de link naast dit artikel.  We maken heel graag tijd! 

Plan hier een afspraak

Sirius Shop

Interessant voor jou in onze webshop

  • First Opinion bij geschil
  • Adviesgesprek via videocall

Een goede voorbereiding is het halve werk! Zorg dat je weet waar je staat en wat je kansen zijn in elk conflict dankzij onze First Opinion.

meer
  • Second Opinion bij geschil
  • Adviesgesprek via videocall

Betrokken bij een geschil en je twijfelt aan de gekozen strategie? Bepaal je positie met dit Second Opinion advies.

meer