Ben je op zoek naar juridisch advies of het betere maatwerk voor je contracten of policies? Check ons aanbod!
Cookiebanners, velen vinden het een noodzakelijk kwaad, maar het is momenteel de enige manier om je website in regel te stellen met de cookiewetgeving en de GDPR. De ideale cookiebanner definiëren op basis van wetgeving was tot hiertoe niet zo evident. In de cookiewet staat niet veel, en wat er staat is dan nog voor interpretatie vatbaar. Er zijn ook wel wat verschillen tussen de Europese landen en dat maakt het nastreven van een ideale Europese cookiebanner een beetje een utopie.
Intussen zijn we vele cookievonnissen en beslissingen verder, en heeft de aanhoudende druk van None of Your Business ervoor gezorgd dat er een heuse Cookiebanner Taskforce werd opgericht door de European Data Protection Board (EDPB). Het bleef lang stil rond deze taskforce, maar nu kwamen ze eindelijk naar buiten met een eerste verslag. Daarin onthullen ze 7 aandachtspunten voor cookiebanners waarvoor er dus een Europese consensus is.
We zouden Sirius Legal niet zijn als we niet even kritisch zouden stilstaan bij dit rapport. Is het wel volledig en bevat het richtlijnen op alle denkbare niveau’s? Helaas niet, maar het is een eerste stap in de goede richting naar uniformiteit in cookiebanners. Als je deze 7 punten braaf volgt, is je banner dan helemaal compliant? Helaas niet, want veel hangt nog altijd af van de technische implementatie, de effectieve cookies die je gebruikt én je copy. Worden je cookies correct afgevuurd in functie van de gegeven consent? Zijn je cookie omschrijvingen wel duidelijk? Zijn de bewaartermijnen die je hanteert niet te lang? En dan is er nog die gedroomde cookielijst per categorie: is die GTM cookie strikt noodzakelijk of analytisch? Is een geolocalisatiecookie strikt noodzakelijk voor het afficheren van de juiste prijzen in je Europese webshop? Dit soort bedenkingen zitten allemaal niet in het verslag, dus we blijven toch nog wat op onze honger zitten.
Neen, concrete voorbeelden van do’s en don’ts zaten niet in het verslag. We hebben deze zelf even gemaakt, dan is het meteen duidelijk hoe je de juiste stappen zet voor de ultieme cookiebanner. Je kan de whitepaper downloaden via het formulier hiernaast, gratis en voor niets, omdat wij erg gelukkig worden als we onze kennis kunnen delen.
Neem er een koffie bij én uiteraard een koekje… veel leesplezier!
"*" geeft vereiste velden aan
Datacollectie op je website waarmee je juridisch volledig voldoet aan alle vereisten. Niet omdat het moet, maar ook uit respect voor de privacy van je klanten, toch?
meerEen legal compliant cookie en consent management beleid, inclusief implementatie van je cookiebanner en training op maat via onze technische partner Fightclub.
meerNiet zeker of jouw website/webshop voldoet aan alle juridische verplichtingen? Kies voor deze pragmatische audit en je kan op twee oren slapen!
meerDe geautomatiseerde webcrawler van drukkingsgroep NOYB (None of Your Business), die online inbreuken op de cookieregelgeving in ...
Dat het Schrems II arrest van afgelopen zomer heel wat stof heeft doen opwaaien is een understatement. Heel wat bedrijven zijn...
GDPR is na 4 jaar langzaamaan ingeburgerd bij Europese bedrijven. De hieraan gekoppelde ePrivacy verordening, die in de toekomst...