Merkdepot

Je merk beschermen

Je merknaam vanaf de start beschermen is een goed idee.  Het voorkomt dat anderen bewust aanhaken bij jouw succes, maar ook dat anderen zonder kwade intenties een naam kiezen die vervelend hard op de jouwe lijkt.  Bovendien beschermt het je beter bij geschillen rond domeinnamen én is het een actief bestanddeel dat mee in je balansen kan ingeschreven worden, wat financieel vaak aantrekkelijk is toch, zeker als je merknaam enige bekendheid gaat genieten.

Een merkdepot kost ook niet zoveel (250 euro ongeveer voor de Benelux, 1.000 euro ongeveer voor de EU) en voorkomt latere discussies.  Je kan ook uit buiten de EU bescherming vragen , maar dan loopt de kost héél snel op naar enkele duizenden euro’s.  Vaak is dat pas een optie of noodzaak als je bedrijf echt internationaal doorbreekt (of je deponeert “markt per markt” naarmate je uitbreidt naar nieuwe landen, die keuze wordt wel vaker gemaakt).

Samen met de merknaam is het belangrijk om ook meteen zoveel mogelijk relevante domeinnamen te blokkeren + de meest voorkomende typfouten.  Je doet dat best op één en hetzelfde moment en zonder vooraf uitgebreide searches naar beschikbaarheid te doen, om domain name squatting te voorkomen.


Merkencheck

Om te weten of je naam voor bescherming in aanmerking komt, moet er eerst een merkencheck gebeuren.  We schetsen even hoe dit in zijn werk gaat:

  1. Is de naam op zich beschermbaar (voldoende origineel, niet te generiek, rekening houdende met het product, daar is men veel strenger op dan vroeger)?
  2. Is de naam nog vrij, is er geen ander bedrijf dat al een gelijkluidende of gelijkaardige naam hanteert?
  3. Voor welke “klassen” (categorieën van goederen en diensten) moeten we het merk beschermen?  Standaard is dat in 2  (vooraf gedefinieerde) klassen, voor elke bijkomende klasse betaal je extra.  Die klassen zijn bijvoorbeeld consultancy, webdevelopment, IT services, etc…  Je moet bij het bepalen van de nodige klassen niet enkel denken over wat je zelf gaat doen onder deze naam, maar ook wat je zeker niet wil dat anderen gaan doen onder deze naam. Maar let zeker op dat je geen merkdepot te kwader trouw doet, lees daarvoor zeker eens dit artikel “Sky vs Skykick: een merkdepot zonder gebruiksintentie is kwader trouw”
  4. Deponeer je best de naam op zich of eerder het logo / design? (dat laatste is soms makkelijker, maar de bescherming is vaak ook minder sterk).

Na deze merkencheck kan je je naam (of logo) beschermen.

Het is belangrijk om merkencheck + depot + te blokkeren domeinnamen heel snel na elkaar te doen om geen opportunisten wakker te maken die het alsnog voor je neus wegkapen…


Aan een vaste prijs

Sirius Legal kan vanzelfsprekend helpen bij je merkdepot. Dat doen we immers op zeer regelmatige basis.  We verzorgen daarbij zowel de voorafgaande merkencheck als de merkaanvraag en de administratieve afhandeling van het depot zelf.

De fixed rate voor onze bijstand is 650 euro excl. BTW per individuele merkaanvraag (dat is zonder de hoger vermelde depotkost, die betaal je rechtstreeks aan het merkenbureau).  Als je verschillende merken tegelijk wil deponeren (bijvoorbeeld 2 namen of een naam en een logo), voorzien we afhankelijk van de omstandigheden en de tijd die een gecombineerde aanvraag kan uitsparen, altijd graag een gepaste korting.


Vragen over merkbescherming

Contacteer ons via dit formulier of bel ons op +32 2 721 13 00. Wij staan je graag snel te woord!