Ook al schreeuwt de digitale wereld over het uitfaseren van third party cookies in 2024, toch staan we even stil bij de recente richtlijnen van de Belgische Gegevensbeschermingsautoriteit over het gebruik van cookies. Hoe dan ook zullen first party cookies blijven bestaan en zal je voor het gebruik van alternatieve technologieën zoals Server Side Tracking ook nog steeds toestemming moeten vragen. Het cookieverhaal blijft dus relevant, de vraag is in welke mate het in de toekomst nog cookies zullen zijn natuurlijk …
Op een paar details na is er eigenlijk weinig nieuws onder de zon, deze richtlijnen pasten we al enkele jaren toe in onze adviezen. Toch hebben we zelf ook 2 belangrijke wijzigingen gedaan aan onze cookiebanner.
Checklist voor Cookie Compliance
In deze uitgebreide whitepaper over Cookie Compliance vind je alle elementen die je op weg helpen met je cookiebanner. Onze Marketing & Relationships Manager, An Haenen, staat kritisch stil bij de belangrijkste aandachtspunten uit de richtlijnen van de GBA. Ze durft daarbij ook kritisch zijn en brengt voor jou in kaart waar de complexiteit precies ligt. Hoe streng zijn de criteria van de GBA en zijn ze wel praktisch uitvoerbaar?
Een paar zaken die je best even controleert in je cookiebanner
Je kan alles in detail nalezen in deze whitepaper, geïllustreerd met concrete voorbeelden. Maar we geven alvast een overzicht mee van de belangrijkste wijzigingen en jouw aandachtspunten.
Te wijzigen of te controleren in jouw cookiebanner
- Vermelding van het aantal partners in de eerste laag van je cookiebanner.
- Een uitgebreide verklarende tekst in je cookiebanner, dit verdient wel even je aandacht!
- Toevoeging van een knop "weiger alle cookies" in de eerste laag van de cookiebanner.
- Consent moet gegeven kunnen worden per partner!
- De consent levensduur is bepaald op 6 maanden, pas dit zeker aan in je CMP.
- Documentatieplicht! Hou al je wijzigingen goed bij!
Hoe haalbaar is de Cookie Checklist van de GBA?
We zijn natuurlijk blij met deze concrete richtlijnen van de GBA en zullen onze cookie compliance adviezen zeker bijsturen. Maar het blijft een complexe materie en sommige aandachtspunten zijn praktisch gezien niet altijd uitvoerbaar. Er zijn natuurlijk wel goede CMP’s op de markt, maar ze zijn lang niet altijd eenvoudig in gebruik en set-up.
Vooral het weergeven van de lijst van partners, het afficheren van een up-to-date cookietabel en de tonnen informatie die je in de eerste laag van je cookiebanner moet vermelden zijn op zijn zachtst gezegd een serieuze uitdaging. Ook de documentatieplicht, die we uiteraard begrijpen onder GDPR, is voor veel bedrijven nét weer dat administratieve taakje te veel. Gelukkig houdt een goede CMP dat tegenwoordig netjes bij en evolueren ze dus ook met de opgelegde richtlijnen.
Lang leve de Cookie Manager? Maar is die job straks niet met uitsterven bedreigd? First party cookies zullen blijven bestaan natuurlijk, maar ook daar heb je consent voor nodig. Straks gaan al die cookies gewoon onder de radar via server side tracking, fingerprinting of andere technieken. Maar laat je niet verleiden, ook voor deze praktijken heb je consent nodig en zal je dus ook de “cookiewet” én GDPR moeten naleven. Dus jammer maar helaas, met het einde van de third party cookies verdwijnen de cookiebanners dus nog niet…