Ja, wij hebben een webshop 😉.

Ben je op zoek naar juridisch advies of het betere maatwerk voor je contracten of policies? Check ons aanbod!

Hiep hiep, hoera! Lang leve jouw privacy dankzij de superpowers van GDPR!

Leesduur: 5 minuten

Feestje! Het is alweer de zevende verjaardag van de GDPR (de vijfde sinds haar effectief in werking treden) en dat zorgt bij elke privacyjurist steevast voor een klein vreugdesprongetje.  GDPR is immers belangrijk.  Écht belangrijk.  Het is niet minder dan next level consumentenbescherming in een maatschappij die aan een rotvaart steeds verder digitaliseert en waarin AI toepassingen ons langzaamaan het gevoel geven dat technologie ons boven het hoofd groeit. 

Het belang van gegevensbescherming

De voorbije jaren is gegevensbescherming steeds belangrijker geworden. Het recht op privacy haalt tegenwoordig geregeld het nieuws als alweer blijkt dat het ene of het andere social mediaplatform het niet zo nauw neemt met onze privégegevens, of als een multinational gehackt werd en de persoonlijke gegevens van tienduizenden klanten te grabbel gegooid worden.  Koppel dat aan de soms zeer bedenkelijke manieren waarop online ons hele leven in kaart gebracht wordt in de vorm van consumentenprofielen, die vervolgens voor grof geld verhandeld worden, en je zou wel erg depressief worden als je aan gegevensbescherming en privacy denkt.  

Dus ja, GDPR kan soms een beetje intimiderend zijn. Maar laten we eens kijken naar de zonnige kant van het verhaal. GDPR kan namelijk ook heel positief zijn voor bedrijven, en dan vooral voor hun relatie met klanten. In de digitale wereld van vandaag is vertrouwen immers alles.  Vertrouwen wint klanten, zorgt voor groei en voor een long term engagement met je audience.  We zijn op het eind van de dag allemaal ook gewoon burgers en consumenten en we willen allemaal weten dat onze gegevens veilig zijn als we online winkelen, bankieren of gewoon surfen? 

Wel, precies daar komt de superpower van GDPR om de hoek kijken. Door transparant te zijn over hoe je als bedrijf GDPR naleeft, kan je laten zien dat je de privacy van je publiek ernstig neemt.

Stel je voor dat je op een website komt en je ziet meteen een duidelijke, begrijpelijke privacyverklaring. Ze leggen je uit welke gegevens ze verzamelen, waarom ze dat doen en hoe lang ze die gegevens bewaren. Ze geven je ook een gemakkelijke manier om je voorkeuren te beheren. Voel je je dan niet veel veiliger? Dat is nu precies het vertrouwen dat je met GDPR kan opbouwen.

En dat is niet alles. GDPR kan bedrijven ook helpen om verantwoordelijk en ethisch om te gaan met gegevens. Dat is niet alleen goed voor de klanten, maar het kan ook het bedrijf zelf ten goede komen. Door zich te houden aan de GDPR wetgeving, kunnen bedrijven hun reputatie verbeteren en het vertrouwen van klanten winnen.

Dus, ja, GDPR kan uitdagend zijn. Maar het biedt ook kansen. Door de GDPR wetgeving te omarmen en te gebruiken als een kans om vertrouwen op te bouwen, kunnen bedrijven zich onderscheiden in de online wereld. En laat dat nou net de plek zijn waar vertrouwen het belangrijkste is.

Voor wie nog niet het nodige deed… tijd om aan de slag te gaan

Voor KMO’s is GDPR een flinke kluif, dat weten we uit jarenlange ervaring. GDPR vraagt een permanent bewustzijn van wélke gegevens je verwerkt, welke daarvoor de juiste juridische basis is en hoe je bij die verwerking alle basisrechten van de personen wiens gegevens je verwerkt kan waarborgen. Dat is best een uitdaging​, dat zien we elke dag opnieuw in onze praktijk​.

Dan is er nog de beveiliging van gegevens. Cybersecurity is immers bij uitstek dé elephant in the room bij veel ondernemers en dat wordt alleen maar meer en meer zo terwijl onze samenleving verder het pad inslaat van artificiële intelligentie en doorgedreven digitalisering.

KMO’s zijn immers de voorbije jaren het voornaamste doelwit geworden van hackers, omdat het precies bij hen vaak schort op vlak van cyberveiligheid.  Cybersecurity is immers geen prioriteit voor de meeste ondernemers.  Tot je gehackt wordt en het te laat is, natuurlijk.  Nochtans reikt GDPR hier een helpende hand door bedrijven te verplichten om alle “gepaste” maatregelen te nemen om een “gepast” niveau van bescherming te voorzien.  Wie GDPR compliant werkt, is dus tegelijk ook gewapend tegen cyberrisico’s!

Moeite om te starten met GDPR? 

De eerste stappen zetten naar GDPR compliance lijkt dan wel moeilijk, duur en omslachtig, maar dat is het niet.  Bij Sirius Legal werken we bijvoorbeeld al vijf jaar lang met onze GDPR toolkit, waarmee intussen honderden KMO’s, maar ook non-profitorganisaties, scholen, ziekenhuizen en overheden snel, eenvoudig en betaalbaar op weg konden met een solide basis om GDPR correct toe te passen in hun eigen organisatie. 

Onze toolkit is online te koop en wordt deze lente in een nieuw jasje gestoken, zodat je volledig gedigitaliseerd via onze online projectpagina’s aan de slag kan mét persoonlijke één-op-één ondersteuning van de jarenlange ervaring die ons team kan bieden.

Voor wie nood heeft aan meer informatie en kader alvorens aan de slag te gaan, zijn onze Start to GDPR workshops wellicht een goede optie.  Tijdens zo’n workshop doen we de werking van onze toolkit in detail uit de doeken en leggen we uit wat GDPR precies van jou verwacht, zodat je achteraf zonder stress aan de slag kan met onze toolkit.

Happy birthday, Regulation!

Terwijl we hier op kantoor 5 GDPR kaarsjes uitblazen, herhalen we nog eens hoe belangrijk deze verordening is voor ons aller privacy in digitale tijden. 

Ja, er zijn nog heel wat uitdagingen en ondernemers vloeken geregeld op de administratie die GDPR met zich meebrengt. Maar uitdagingen zijn er om aangepakt te worden.  Wie slim de kansen grijpt die GDPR ons biedt, versterkt zijn of haar bedrijf, zijn of haar marketing en sales en zorgt voor groei op lange termijn. Is dat niet precies wat jij elke dag als ondernemer probeert te bereiken…?

Vragen over GDPR of concrete hulp nodig? 

Ons team staat graag voor je klaar! Stuur een mailtje naar bart@siriuslegal.be of plan hiernaast een gratis kennismakingsgesprek in. 

Eens praten over GDPR?

Sirius Shop

Interessant voor jou in onze shop

  • Self Assessment
  • 3u coaching en advies
  • Modellencollectie

GDPR compliance van je bedrijf? Dat hoeft niet duur te zijn, onze handige toolkit helpt je al een eind op weg, 3u coaching en advies inbegrepen.

meer

GDPR audit

3000 excl. btw
  • GDPR audit
  • 1 dag ter plaatse
  • Onderbouwd auditverslag

Een pragmatische audit die aangeeft waar je staat op vlak van GDPR compliance, en welke jouw prioritaire to do’s zijn. 

meer

GDPR Helpdesk

3000 excl. btw
  • GDPR Helpdesk
  • Kickoff meeting of videocall
  • Razendsnel advies binnen de 2 werkdagen

Een permanente hulplijn voor ál je vragen over gegevensbescherming en GDPR door échte specialisten met jarenlange ervaring.

meer
Sirius Talks

Interessante video's over GDPR

De juridische machtsstrijd tussen Google en EU

Kijktijd: 4:50