Als het over namaakgoederen en copycats gaat, is de eerste vaststelling dat voorkomen natuurlijk beter is dan genezen. Dat betekent dat je als ondernemer moet waken over de optimale bescherming van je intellectuele eigendom. Wie zich vooraf optimaal indekt, kan later bij eventuele namaak van zijn of haar producten, diensten, content of merken veel efficiënter optreden.
Als het toch helemaal fout gaat en je wordt geconfronteerd met oneerlijke concurrenten die geld proberen te verdienen op jouw rug, wat moet je dan precies doen? Bart Van den Brande legt je in deze Sirius.Talks uit hoe je ten strijde kan trekken tegen copycats, en elke vorm van namaak op basis van jouw creaties meteen de kop in kan drukken.
Transcript
Creatieve ondernemers hebben briljante ideeën. Heel veel van onze cliënten zijn creatieve ondernemers, dus wij zien heel veel briljante ideeën voorbijkomen. Heel vaak wenste ik dat ik ook een creatieve ondernemer was met briljante ideeën. Ik ben maar een advocaat en maar een jurist. De dingen zijn wat ze zijn. De vaststelling die wij doen als advocaat is dat creatieve ideeën heel snel opgepikt worden door anderen. Een mooie naam, een mooi product, een leuke website, mooie foto’s die gaat niet onopgemerkt voorbij en heel veel van onze cliënten komen op een gegeven ogenblik tot de vaststelling dat anderen proberen aan te haken, gebruik te maken, hun voordeel te halen uit de creativiteit die zij zelf, waar zij zelf veel tijd en geld in geïnvesteerd hebben. De vraag is dan: hoe kan je daar dan als ondernemer mee omgaan?
Er zijn eigenlijk twee dingen die je kan doen. Een, preventief is er een oefening nodig en jammer genoeg maken ondernemingen daarvoor veel te weinig tijd vrij. Preventief kan je zorgen dat jouw domeinnamen goed beschermd zijn, jouw merknamen goed beschermd zijn, jouw contracten goed opgesteld zijn, zodat er niet-concurrentie, clausules en en sterke IP clausules in zitten die zorgen dat de mensen met wie je samenwerkt alvast niet zomaar aan de haal kunnen gaan met je ideeën. Dus dat is één oefening die eigenlijk moet gebeuren.
Dat neemt niet weg dat er heel vaak toch nog altijd copycats opduiken. H
Heel recent, één van onze cliënten is een designer die heel mooie koffiekannen en theekannen maakt. Zijn koffiekannen en theekannen bleken binnen de kortste keren toch wel heel gelijkende broertjes en zusjes te hebben bij andere ondernemingen. Dat is vervelend en dan moet je daar ook gepast op kunnen reageren en als onderneming moet je daarop voorbereid zijn. Het recht geeft je heel wat mogelijkheden om te reageren. Je kan naar de rechtbank stappen, je kan schadevergoeding vragen voor de omzet die je verloren hebt. Dat is één verhaal waar je kan mee beginnen, maar je moet ook weten dat je effectief de mogelijkheid hebt om andere bedrijven te verbieden, om nagemaakte producten nog langer te gebruiken, om bepaalde foto’s of teksten nog langer te gebruiken, om bepaald gedrag nog langer te tonen.
Zowel in intellectuele eigendomsrechten als in marktpraktijken bestaat er zoiets als een stakingsvordering waarbij de rechtbank zegt: dit moet stoppen en voor elke inbreuk die het toch nog begaat zal je een dwangsom moeten betalen. Ondernemers zijn vaak terughoudend om naar de rechtbank te stappen. Onterecht, denk ik dan, want jouw kennis, jouw knowhow, jouw ip, de creativiteit waar jij je tijd en je energie in stopt, dat is op aarde, van jouw bedrijf en je moet die verdedigen. Je moet die beschermen. En in tegenstelling tot wat men heel vaak denkt, hoeft dat ook geen fortuinen te kosten. Een efficiënte aanpak van namaak of aanhaking hoeft helemaal niet veel geld te kosten en je kan dat zeer georganiseerd, efficiënt en financieel verantwoord doen. En je gaat jezelf een groot plezier doen door daar tijdig mee aan de slag te gaan, want de gevolgen als je over je heen laat lopen, zijn nog veel groter.
Dus preventief werken. Preventief werken betekent ook je idee niet met iedereen delen, effectief vragen dat mensen non disclosure agreements, vertrouwelijkheidsovereenkomsten ondertekenen voor je een idee met hen deelt, zorgen dat je goeie clausules in je contracten hebt, zorgen dat ook puur technisch gezien jouw briljante ideeën goed beschermd zijn, zorgen dat je computersystemen beveiligd zijn, dat je data versleuteld opslaat, hacking is een echt probleem.
Dames en heren, hacking is niet iets wat alleen in het nieuws gebeurt. Hacking is een echt probleem. Ook interne hacking, vaak medewerkers die documenten nog kopiëren voor ze weggaan en achteraf bij een concurrent aan de slag gaan, is echt. Dus preventief moet je daar heel wat doen. En curatief als het zover is, zijn er wel degelijk procedures die kunnen helpen. Ga op tijd naar je advocaat, als je namaak vaststelt of als je inbreuk op jouw intellectuele eigendom vaststelt of oneerlijke concurrentie vaststelt. Ga op tijd naar je advocaat, documenteer onmiddellijk alles, neem screenshots, maak kopies, hou bewijzen bij en dan kan je vaak heel efficiënt, heel snel kosten, efficiënt optreden om jouw waardevolle content, jouw waardevolle ideeën, jouw creativiteit effectief te beschermen.