Ja, wij hebben een webshop 😉.

Ben je op zoek naar juridisch advies of het betere maatwerk voor je contracten of policies? Check ons aanbod!

26/03/2014

Nieuwe regels voor promotionele wedstrijden in Nederland

Leesduur: 5 minuten

 

België heeft niet echt een specifieke wetgeving rond het opzetten van promotionele wedstrijden (Facebook contests, krasacties of elke door een adverteerder opgezette wedstrijd).  Bij ons komt het er vooral op neer om ervoor te zorgen dat je wedstrijd niet beschouwd kan worden als een (verboden) kansspel of als een (streng gereglementeerde) loterij of tombola.  Belangrijk daarvoor is dat het toeval uitgesloten wordt, dat geen inzet gevraagd wordt van de deelnemers en eigenlijk ook dat geen geldprijzen uitgekeerd worden.

We hebben in het verleden al een reeks artikels geschreven over de regels voor promotionele wedstrijden in het algemeen en voor Facebookacties in het bijzonder.  Die teksten vind je nog steeds op onze blogpagina.

 

Nederlandse Gedragscode Promotionele Kansspelen

Bij onze Noorderburen bestaat er echter wel regelgeving voor wie promotionele wedstrijden wil opzetten.  Die regels zitten vervat in een bindende Gedragscode Promotionele Kansspelen, waarvan de laatste (en op een aantal vlakken ernstig strengere) versie van begin 2014 dateert.  En aangezien de Kansspelautoriteit in Nederland ook effectief controles ie in Nederland een wedstrijd wil opzetten, kent dus maar beter de grote lijnen van deze code, zodat de opzet van een wedstrijd en het wedstrijdreglement niet ongewild de regels overtreden.

 

Een samenvatting van de regels

Aangezien we de voorbije maanden heel wat vragen kregen van adverteerders en bureaus over wedstrijden die ook in Nederland zullen lopen, leek het ons niet slecht om nog even de belangrijkste krachtlijnen op een rijtje te zetten.

  • Promotionele kansspelen zijn enkel toegelaten als ze de code naleven, alle andere wedstrijden worden beschouwd als illegale kansspelen, tenzij je over een kansspellicentie beschikt.
  • Een adverteerder kan slechts één keer per jaar en per product een wedstrijd opzetten, die wedstrijd is tijdelijk en kan uit maximaal 20 trekkingen bestaan.
  • Enkel effectieve communicatiekost mag aangerekend worden aan deelnemers met een maximum van 0,45 euro.
  • bij aankoopverplichting ligt de prijs van het product dat aangekocht moet worden om te kunnen spelen niet hoger dan de normale prijs voor dat product zonder lot of deelnameticket.
  • Totaal prijzengeld mag 100.000 euro per jaar niet overschrijden.
  • Waarde van prijzen en aantal prijzen en premies moet vooraf vermeld zijn (en in wedstrijdreglement opgenomen worden met individuele waarde van elke prijs).
  • Winnaars worden op “onpartijdige wijze” aangeduid.  Het is wél mogelijk om door louter toeval (trekking, jackpot, sweepstake) de winnaars aan te duiden, in tegenstelling tot België.
  • Alle prijzen moeten effectief uitgekeerd worden en dit binnen drie maanden na het einde van de wedstrijd.
  • Alle communicatie bevat de identiteit van de organisator.
  • Er zijn regels voorzien over de inhoud van reclame (niet misleidend, evenwichtig, …).
  • Specifieke beschermingsregels voor minderjarigen zijn voorzien.
  • Er is een verplichting om een wedstrijdreglement te hanteren (in tegenstelling tot België, waar dit vooral een veiligheid in het belang van de organisator is).
  • Een hele reeks gegevens moeten verplicht opgenomen worden in dit wedstrijdreglement (zie artikel 7 van de code).
  • Er zijn specifieke (minder strenge) regels voor “kleine promotionele kansspelen”, met een prijzenpot van minder dan 4.500 euro.  In dat geval is bijvoorbeeld een wedstrijdreglement niet verplicht.
  • Elke organisator moet een klachtenprocedure voorzien.
  • Let ook op het feit dat Nederland een kansspelbelasting heeft en dat op de bij een promotionele wedstrijd gewonnen prijzen in principe belasting moet betaald worden.  Dit gebeurt in regel door de organisator, maar als deze laatste er niet voor zorgt, moet de winnaar zelf de belasting betalen.  Informatie hierover moet mee opgenomen zijn in het wedstrijdreglement.

(Voor een volledige analyse leest u natuurlijk best de code in zijn geheel.)

 

Postcode Loterij loopt tegen de lamp

Een bericht dat de Kansspelautoriteit in Nederland deze week verspreide waarschuwt organisatoren en wijst er op dat bij controles gebleken is dat de Gedragscode Promotionele Kansspelen door de Postcode Loterij, nochtans niet bepaald de kleinste speler, niet correct is nageleefd bij het opzetten van een aantal Kras-en-Win’ campagnes.  De KSA meldt dat “Alle onderzochte negen acties schieten tekort in de naleving van de Gedragscode promotionele kansspelen 2014. De Kansspelautoriteit heeft daarom een zogeheten normoverdragend gesprek met de Postcode Loterij gevoerd en gewaarschuwd voor herhaling.”  Concreet bleek dat het wedstrijdreglement ten onrechte niet naar de klachtprocedure verwees. In één actie werden bovendien prijzen beloofd die bij nader inzien niet op dezelfde wijze in het wedstrijdreglement waren opgenomen.

 

Neem geen risico

Wie een wedstrijd wil opzetten in Nederland zorgt dus best even voor een grondige aftoetsing aan de Gedragscode Promotionele Kansspelen of legt zijn wedstrijdreglement of de template van zijn wedstrijdreglementen best even voor aan ons of aan een andere gespecialiseerde advocaat.  Het opstellen van een steekhoudend wedstrijdreglement dat legal proof is in België, maar ook in Nederland of Frankrijk of zelfs doorheen gans Europa, hoeft niet noodzakelijk een dure investering te zijn, maar is wel absoluut noodzakelijk.  De regels verschillen immers van land tot land: soms is een plaatselijke deurwaarder of notaris nodig, soms is een lokaal partnerbedrijf verplicht, soms is er een maximum prijzengeld of een kansspelbelasting, soms is een voorafgaande vergunning vereist of minstens een aanmelding…

Sirius Legal stelt met grote regelmaat wedstrijdreglementen op zowel voor België en onze buurlanden als voor Europa of zelfs wereldwijd.  aarzel niet om mij of een van mijn medewerkers vrijblijvend te contacteren op info@siriuslegal.be of op 0032 486 901 931.  We staan u met plezier bij in raad en daad.

Bart Van den Brande

@BartVdBrande

Over de auteur

Bart
Van den Brande

Ik ben de oprichter en Managing Partner van Sirius Legal.  In 2010 besloot ik de Brusselse advocatenwereld achter me te laten om op een and...


Publishing

Wij begrijpen jouw liefde voor je eigen boek, we schrijven er zelf immers ook. Goede contracten rond auteursrecht zijn vakwerk. Slaap op je twee oren met een sterk (publishing) contract. 


Relatie agency/adverteerder

Mondelinge afspraken gaan goed, tot het fout loopt. Een professionele samenwerking in de reclamewereld gebeurt best op basis van goede contracten en afspraken. En je campagnes? Die zijn best 100% juridisch compliant, toch? 


Communicatie en campagne advies

Reclamebureaus en adverteerders hebben vaak juridische vragen over hun campagnes, marketingstrategie en automation tools. Bezorg ons je wildste plannen, wij maken ze legal proof!


Audiovisuele productie

Technologische evoluties en een veranderend medialandschap brengen nieuwe juridische uitdagingen met zich mee. Copyrights, productiecontracten en media groeien mee met hun tijd, maar ben jij nog mee?