De creatie van een sterk merk begint vaak met creatieve vonken. Brainstorms, moodboards, logovariaties en sprekende slogans. We zien het zo al voor ons: die prachtige agencypresentaties die met veel schwung worden voorgesteld aan CEO en management. Alleen… wat als je op dat moment nog niets hebt beschermd of helemaal niets hebt afgetoetst qua mogelijke merkbescherming?
We zien het helaas te vaak: bedrijven investeren duizenden euro’s in een nieuwe merkidentiteit, maar vergeten hun merk te registreren. Of ze doen dat pas als het te laat is. Resultaat? Een conflict met een concurrent die al een gelijkaardig merk had. Of erger: een oppositie, een verbod op verder gebruik of een schadeclaim. Je hele (re) branding? Voor de vuilbak. En de kosten? Verdubbeld.
Merkregistratie is geen formaliteit
Veel ondernemers gaan ervan uit dat merkbescherming iets is dat je “op het einde nog even regelt”. Een soort administratief slotstuk na een lancering of introductie van een nieuw merk. Dat is een kapitale denkfout. Want merkregistratie is géén formaliteit, maar eerder een strategisch wapen. Zonder merkregistratie heb je juridisch geen been om op te staan, hoe sterk je merk ook klinkt of hoe mooi het eruitziet.
De ervaring leert ons jammer genoeg dat veel bedrijven te laat stilstaan bij de juridische haalbaarheid van hun merkkeuze. Marketingbureaus of creatieve partners geven vaak wel aan dat ze “globaal gekeken hebben” of het merk nog vrij is, maar dat soort informele check zegt niets over de juridische beschermbaarheid. Een merk dat op het eerste gezicht origineel lijkt, kan juridisch toch conflicteren met een bestaand depot, zeker als je kijkt naar gelijkenissen in klank, spelling of concept.
En het stopt daar niet. Merkbescherming werkt met een systeem van klassen van waren en diensten: je moet dus niet alleen een goed merk kiezen, maar het ook correct omschrijven én inschrijven in de juiste categorieën. Dat vergt kennis van zaken. Bovendien geldt een Benelux-depot maar voor een beperkt grondgebied. Als je je merk ook in andere Europese landen of internationaal wil beschermen, moet je nadenken over een EU-depot of een internationaal depot via het WIPO-systeem. Ook daar schuilen valkuilen: overlappende registraties, tegenstrijdige rechten, uiteenlopende regels per land… Wie daar pas mee bezig is nadat het merk al publiek gelanceerd werd, loopt serieuze risico’s.
Merkbescherming is dus geen administratief sluitstuk, maar een stap die je best vooraf én samen met iemand met de nodige professionele kennis van zaken zet.
Merkconflicten wegen zwaar
Bij Sirius Legal begeleiden we elk jaar tientallen dossiers over merkinbreuken, aanhaking en verwarringsgevaar. Concurrenten die bewust een gelijkaardige naam kiezen, een webshop die een gelijkaardige slogan hanteert, of een buitenlandse speler die zonder verpinken jouw logo kopieert. Zonder geregistreerd merk is je enige “verweer” een moreel argument. Maar daar koop je juridisch niets mee.
Sterker nog: als je geen merk geregistreerd hebt, kan je zelfs je eigen gebruik soms niet meer verderzetten. Zeker in een conflict met een partij die wél sneller was met de registratie.
De juiste volgorde: eerst checken, dan kiezen
Een goede merkstrategie vertrekt dus niet vanuit smaak of buikgevoel, maar vanuit beschikbaarheid en bescherming. En net daarom zet je best een specialist aan tafel zodra je een shortlist van merknamen hebt. Niet op het einde. Niet als het al beslist is.
Een snelle beschikbaarheidscheck, een inschatting van de beschermingskracht, advies over slogan versus merk versus domeinnaam… Het is allemaal cruciale input voor je eindbeslissing. En veel minder kostelijk dan een procedure of herwerking van je merk nadien.
Bouwen aan je merk met de juiste bescherming
Een merk is veel meer dan een naam. Het is je identiteit, je reputatie en je commerciële hefboom. Maar dan moet je het ook als dusdanig behandelen. Beschermen dus. En liefst op tijd.
Zit je in een brandingtraject? Werk je aan een nieuw product, submerk of slogan? Ben je verwikkeld in een oppositieprocedure? Of wil je weten hoe sterk je bestaande merk eigenlijk juridisch staat? Geef ons een seintje. Bij Sirius Legal combineren we juridische expertise met praktische ervaring. En we zorgen ervoor dat je merk net zo sterk staat op papier als in de markt.
Wil je weten of je merk juridisch waterdicht is?
Vraag een merkencheck aan via onze webshop, of boek via de link hiernaast een kennismakingsgesprek in. Beter vandaag beschermd dan morgen in de rechtbank.