Influencer Marketing Compliance

€995 excl. BTW

Ook in België wordt influencer marketing steeds populairder. Zo zijn er bijvoorbeeld meer dan 2.000 Belgische influencers die minstens 10.000 Instagram-volgers hebben. Geen wonder dat ook adverteerders de kracht van influencer marketing ontdekt hebben waardoor de influencer markt razendsnel professionaliseert.
De wet kan  (marketing)hypes en technologische en commerciële (r)evoluties amper volgen, dus het woord influencer vind je voorlopig in geen enkel wetboek terug.

Dat betekent natuurlijk niet dat je als influencer kan doen wat je wil op social media. Er waren in Vlaanderen al influencer guidelines in het verleden, al waren die maar matig gekend en werden ze slechts sporadisch nageleefd. Recent echter beweegt er heel wat en de regels waarmee je als adverteerder, agency of influencer rekening moet houden, worden duidelijk heel wat strenger.

 

Wat staat er dan op til?

Het Communicatiecentrum (de vroegere Raad voor Reclame en de JEP) publiceren binnenkort concrete guidelines voor influencer marketing, die tot stand gekomen zijn na overleg met heel wat marktspelers, waaronder onze partners van Feweb

Bijna gelijktijdig lanceren ook de Vlaamse Regulator voor de Media (VRM) en haar Franstalige tegenhanger CSA eigen regels voor influencer marketing die gebruik maakt van bewegende beelden (Youtube, Vimeo en Tiktok bijvoorbeeld).  De VRM is immers sinds een tijdje niet enkel meer bevoegd voor televisiereclame, maar heeft na een aanpassing in het Vlaams Mediadecreet nu ook online bevoegdheden gekregen.  

Twee (of zelfs drie als je Franstalig België erbij neemt) nieuwe sets regelgeving komen dus op de influencerwereld af en het zal je niet verbazen dat deze niet onderling afgestemd zijn.  Meer zelfs, de teksten lijken elkaar op sommige punten tegen te spreken en met ook nog eens de FOD Economie (de “Economische Inspectie”) die er eigen controles en eigen interpretaties op nahoudt, bevinden influencers zich al snel midden in een juridisch kluwen, met alle daaraan verbonden risico’s op controles en boetes

Tijd voor duidelijkheid en dus gingen we bij Sirius Legal aan de slag om een duidelijk adviespakket samen te stellen dat adverteerders, agencies en influencers juridisch veilig aan het werk kan zetten. Of je nu influencer, agency of adverteerder bent: met dit juridisch adviespakket ben je zeker dat je influencer marketing activiteiten beantwoorden aan alle opgelegde (nieuwe) regels.

 

Wat houdt dit precies in?
  • Influencer contract op maat

    Of je nu een startende influencer bent die zijn of haar eerste deal binnenhaalt of je bent marketeer bij een bekend merk en je wil met influencer marketing aan de slag, in alle gevallen geldt dat goede afspraken goede vrienden maken.
    Bij goede afspraken horen goede contracten. Geen holle templates of voorbeelden die toch niet werken in jouw specifieke context, maar wel aangepaste contracten die werken voor jou, zodat je je met een gerust hart kan concentreren op wat écht telt en dat is natuurlijk sterke stories bouwen en mooie video’s maken.

    We overleggen met jou, luisteren aandachtig wat jij nodig hebt en verwoorden dat in heldere en eenvoudige, maar wel correcte juridische taal. Het resultaat is een contract dat je maximaal beschermt, dat zorgt voor duidelijke verwachtingen en begrijpelijke afspraken en dus voor een succesvolle samenwerking.

  • Fiscaal advies

    Wist je dat je als influencer jaarlijks een aardig fiscaal voordeel kan doen? Je creëert immers auteursrechtelijk beschermde content en de wet laat je toe om de inkomsten die daaraan verbonden zijn op een fiscaal erg gunstige manier belast te zien. Zo kan je als influencer al snel enkele honderden tot zelfs enkele duizenden euro’s per jaar besparen!

    Ook agencies en adverteerders hebben er baat bij om zich goed te informeren over de beste en meest gunstige manier om de influencers waarop ze beroep doen te vergoeden.

    Wij voorzien tijd in dit influencer pakket om jouw situatie onder de loep te nemen en te bekijken of, waar en hoe je je inkomen als influencer of je kost als adverteerder of agency kan optimaliseren. Kom je echt in aanmerking? Dan kunnen we in een tweede fase zorgen voor de correcte en veilige opzet van een vergoedingsregel in auteursrecht.

    Maak je overigens geen zorgen, we stellen geen exotische fiscale constructies voor, alleen een handig en volkomen legaal middeltje om wat minder belastingen te betalen. De kost van ons Influencer pakket heb je met wat geluk meteen in het eerste jaar terugverdiend!

  • Juridische review van jouw influencer activiteiten

    Goede contracten en sterk fiscaal advies zijn mooi meegenomen, maar de belangrijkste verplichtingen die al die nieuwe richtlijnen met zich meebrengen zitten toch vooral in de inhoud van je communicatie: welke waarschuwingen moet je in je posts stoppen? Hoe zorg je ervoor dat sponsored content herkenbaar wordt? Hoever mag je als brand gaan in het “sturen” of “coachen” van influencers? En hoe zorg je er als agency voor dat jouw influencers één lijn aanhouden als het aankomt op legal compliance?

    Wel, ook daar zorgen we natuurlijk voor. Afhankelijk van de vraag of je influencer, agency of adverteerder bent, reviewen we jouw posts, je richtlijnen aan je influencers of je briefings naar influencers en agencies toe: wat kan en mag wel of niet? Waar kan je bijsturen en hoe zorg je dat alle regels gevolgd zijn? Dat vind je allemaal terug in ons pragmatisch adviesdocument. 

Werkwijze
  • Opstart project

    Contacteer ons via het formulier of per mail en vertel ons wat meer over jouw activiteiten als influencer of jouw samenwerking als agency/adverteerder met influencers.  Wij nemen contact op om even kennis te maken en een aantal gerichte vragen te stellen over jouw bedrijf en influencer activiteiten. 

  • Wij gaan aan de slag

    Na het afstemmingsmoment gaan wij aan de slag voor jou. Binnen 5 dagen krijg je van ons een praktische en hands-on analyse met aanduiding van de vastgestelde risico’s en onze tips om deze weg te werken. Je ontvangt van ons ook je contract op maat zoals samen besproken. 

  • Afsluiten project

    Zodra voor jou alles duidelijk is en je aan de slag kan met de implementatie van ons advies, ontvang je van ons een ereloonstaat van €995 excl. BTW. Eventuele meerwerken worden niet aangerekend. Lees hier de algemene voorwaarden van deze dienstverlening. 

  • In lijn met de nieuwste regelgeving
  • Influencer contract op maat
  • Juridische check van jouw activiteit, incl. fiscaal advies
influencer marketing compliance

Contacteer ons

Andere relevante tools voor jou

Contract Review

Heb je een second opinion nodig voor je contract met een nieuwe leverancier, een freelancer of projectontwikkelaar? Wij checken jouw contract binnen de 48u!

Campaign Checker

Snel een campagneconcept laten checken? Een wedstrijdreglement nodig? Twijfel je over auteursrecht? Wij beantwoorden al je campagne-gerelateerde vragen in 48u!

Online advies

Zoek je eerstelijnsadvies voor een concrete juridische vraag? Wij bezorgen je krachtig en richtinggevend advies, zo kan je snel vooruit!

Interessant voor jou op onze blog

Populair artikel regels_influencer_marketing
07.12.2020 Bart Van den Brande

Weldra nieuwe regels voor influencer marketing op social media?

Binnenkort wordt de nieuwe Europese Richtlijn Audiovisuele Mediadiensten (AVMS Richtlijn) omgezet in het Vlaamse Mediadecreet. ...

Must read

23.11.2020 Matthias Vandamme

Juridische aandachtspunten voor je business op social media

01.09.2018 Bart Van den Brande

Over consumentenbescherming en influencer marketing

Advies nodig? Contacteer ons gerust!