Wij wijzen ondernemers er consequent op hoe belangrijk het is om je eigen naam, je eigen merk te claimen en een budget te voorzien om daarvoor de nodige bescherming aan te vragen. Wij verzorgen trouwens niet alleen het merkdepot zelf, maar doen voorafgaand een uitgebreid onderzoek of merkencheck. Dit kost je geen handen vol geld, ontdek in deze video de kostprijs van merkbescherming en hoe je best aan de slag gaat.
Ontdek hier onze merkdepot service
De fixed rate voor onze bijstand is 650 euro excl. BTW per individuele merkaanvraag (dat is zonder de depotkost, die betaal je rechtstreeks aan het merkenbureau). Als je verschillende merken tegelijk wil deponeren (bijvoorbeeld 2 namen of een naam én een logo), voorzien we altijd graag een gepaste korting.
Transcript
Je bent net begonnen met een nieuw bedrijf. Je hebt een leuk product op de markt gebracht. Je hebt een leuke website gebouwd en je hebt een mooie naam gekozen die het helemaal gaat maken. Alleen is de vaststelling na enkele weken dat er al een ander bedrijf op de markt is, dat jammer genoeg toch een gelijkaardige naam blijkt te dragen. Of omgekeerd is de vaststelling na enkele weken dat een ander bedrijfje een gelijkaardige naam gekozen heeft dan jouw naam? En nu eigenlijk een beetje meesurfen op het succes van jouw bekendheid?
In beide gevallen had je een en ander kunnen voorkomen door tijdig te zorgen dat jouw naam beschermd is. Dat kan je doen door een merkbescherming te nemen een merkdepot te doen, waardoor je tien jaar lang de exclusiviteit op het gebruik van die naam kan krijgen.
Voor de ganse Europese Unie of voor de ganse Benelux, specifiek voor de goederen of diensten die jij probeert te verkopen. Merkbescherming hoeft niet duur duur te zijn. De depotkost, de taks die je betaalt is een goeie 250 euro voor tien jaar Benelux bescherming of een goede duizend euro voor tien jaar Europese bescherming.
Bij Sirius Legal proberen wij ondernemers er consequent op te wijzen hoe belangrijk het is om je eigen naam, je eigen merk te claimen en om een budget te voorzien om daarvoor de nodige bescherming aan te vragen. En wat we concreet voor cliënten doen bij ons is niet alleen die aanvraag doen, maar een voorafgaand onderzoek doen. Komt jouw naam eigenlijk wel voor bescherming in aanmerking? Is het je naam die je wil beschermen of je logo? Of wil je beide samen of gecombineerd beschermen? Zijn er andere bedrijven op de markt die eventueel in aanvaring kunnen komen of in conflict kunnen komen met jouw merk? Op basis van zo’n analyse gaan we vervolgens over tot het deponeren van je merk. Het is een procedure die niet lang hoeft te duren, die amper enkele honderden euro’s hoeft te kosten en die jou de zekerheid geeft dat de volgende tien jaar niemand met die naam aan de haal gaat.