In december 2021 publiceerde de Vlaamse Regulator voor de Media (VRM) een gloednieuw Content Creator Protocol. Het protocol omvat regels die je als influencer moet volgen wanneer je commerciële communicatie deelt via video’s. Deze nieuwe regelgeving komt naast de bestaande Influencer Marketing Richtlijnen en de reclameregels uit het Wetboek Economisch Recht. Begint het jou al te duizelen aan regels? Bekijk dan zeker even deze video!
Ken jij onze Legal Navigator al?
Dit is een stappenplan waarin je heel snel de juiste vermeldingen voor jouw commerciële content kan afleiden. We tonen je hoe je dit exact moet inwerken in jouw commerciële communicatie. In deze gratis download vind je uitgewerkte voorbeelden voor de meest gebruikte social media platformen zoals Instagram, YouTube, Facebook, TikTok, Linkedin, Snapchat, Pinterest, Twitch etc. Zo kan jij meteen aan de slag met jouw communicatie!
Video transcript
Als influencer bouw je een vertrouwensrelatie op met jouw volgers. Zij vertrouwen erop dat de producten, diensten of merken die jij gebruikt goed zijn en zullen sneller overgaan tot het kopen ervan. Daarom heeft de wetgever een reeks verplichtingen opgelegd waar je als influencer aan moet voldoen wanneer bedrijven je betalen om bepaalde content te plaatsen. Jouw volgers moeten een onderscheid kunnen maken tussen betaalde content, dus reclame, en andere content.
Deze transparantieverplichtingen zijn verschillend naargelang het om video of een gewone post gaat. Voor video’s zijn de regels iets strenger. Sinds december 2021 heeft de Vlaamse Regulator voor de Media een Content Creator Protocol gemaakt dat van toepassing is op al je bewegende content, dus Instagram stories, YouTube, TikTok en Twitch-video’s. Wanneer je een voordeel krijgt van een merk in ruil voor het vermelden van hun product of dienst in een video, dan moet je in het bijschrift of in de video zelf als eerste woord “publiciteit”, “advertentie” of “reclame” vermelden. Als tweede woord moet je jouw partner taggen. Je moet ook het label van het platform gebruiken indien dit mogelijk is.
Voor niet bewegende content zijn de regels iets soepeler. Het woord “publiciteit”, “advertentie” of “reclame” en het merk hoeven niet helemaal vooraan te staan, maar het moet wel in één oogopslag duidelijk zijn voor je volgers, dus zonder op “meer weergeven” te moeten klikken.
Deze regels moet je volgen ongeacht of je een betaling in geld of in natura krijgt. Dus indien je het product mag houden in ruil voor de content, wordt dit ook beschouwd als reclame.