Juridische tips voor Influencer Marketing: transparantieverplichtingen

Kijktijd:

In december 2021 publiceerde de Vlaamse Regulator voor de Media (VRM) een gloednieuw Content Creator Protocol. Het protocol omvat regels die je als influencer moet volgen wanneer je commerciële communicatie deelt via video’s. Deze nieuwe regelgeving komt naast de bestaande Influencer Marketing Richtlijnen en de reclameregels uit het Wetboek Economisch Recht. Begint het jou al te duizelen aan regels? Bekijk dan zeker even deze video! 

Legal Navigator Influencer Marketing

Ken jij onze Legal Navigator al? 

Dit is een stappenplan waarin je heel snel de juiste vermeldingen voor jouw commerciële content kan afleiden. We tonen je hoe je dit exact moet inwerken in jouw commerciële communicatie. In deze gratis download vind je uitgewerkte voorbeelden voor de meest gebruikte social media platformen zoals Instagram, YouTube, Facebook, TikTok, Linkedin, Snapchat, Pinterest, Twitch etc. Zo kan jij meteen aan de slag met jouw communicatie! 

Relevant blogartikel

Nog meer regels voor Influencer Marketing: het nieuw Content Creator Protocol van de VRM

Video transcript

Als influencer bouw je een vertrouwensrelatie op met jouw volgers. Zij vertrouwen erop dat de producten, diensten of merken die jij gebruikt goed zijn en zullen sneller overgaan tot het kopen ervan. Daarom heeft de wetgever een reeks verplichtingen opgelegd waar je als influencer aan moet voldoen wanneer bedrijven je betalen om bepaalde content te plaatsen. Jouw volgers moeten een onderscheid kunnen maken tussen betaalde content, dus reclame, en andere content.  

Deze transparantieverplichtingen zijn verschillend naargelang het om video of een gewone post gaat. Voor video’s zijn de regels iets strenger. Sinds december 2021 heeft de Vlaamse Regulator voor de Media een Content Creator Protocol gemaakt dat van toepassing is op al je bewegende content, dus Instagram stories, YouTube, TikTok en Twitch-video’s. Wanneer je een voordeel krijgt van een merk in ruil voor het vermelden van hun product of dienst in een video, dan moet je in het bijschrift of in de video zelf als eerste woord “publiciteit”, “advertentie” of “reclame” vermelden. Als tweede woord moet je jouw partner taggen. Je moet ook het label van het platform gebruiken indien dit mogelijk is. 

Voor niet bewegende content zijn de regels iets soepeler. Het woord “publiciteit”, “advertentie” of “reclame” en het merk hoeven niet helemaal vooraan te staan, maar het moet wel in één oogopslag duidelijk zijn voor je volgers, dus zonder op “meer weergeven” te moeten klikken. 

Deze regels moet je volgen ongeacht of je een betaling in geld of in natura krijgt. Dus indien je het product mag houden in ruil voor de content, wordt dit ook beschouwd als reclame.

Sirius Talks

Interessante video's voor jou

Hoe vermijd je juridische problemen met NFT's en crypto's?

Kijktijd:

Leer alles over merkbescherming en merkdepots

Kijktijd:

Moet je je zorgen maken over GDPR boetes?

Kijktijd:

Meer over media en reclame


Audiovisuele productie

Technologische evoluties en een veranderend medialandschap brengen nieuwe juridische uitdagingen met zich mee. Copyrights, productiecontracten en media groeien mee met hun tijd, maar ben jij nog mee? 


Communicatie en campagne advies

Reclamebureaus en adverteerders hebben vaak juridische vragen over hun campagnes, marketingstrategie en automation tools. Bezorg ons je wildste plannen, wij maken ze legal proof!


Relatie agency/adverteerder

Mondelinge afspraken gaan goed, tot het fout loopt. Een professionele samenwerking in de reclamewereld gebeurt best op van goede contracten en afspraken. En je campagnes? Die zijn best 100% juridisch compliant, toch?