De wereld staat nooit stil en de wetgeving moet volgen. Richt jouw webshop zich naar consumenten, dan moet je vanaf 1 juni 2022 rekening houden met belangrijke nieuwe wetgeving. Zo brengen de nieuwe regels belangrijke wijzigingen mee voor de wettelijke garantie die jij als verkoper moet geven aan je klanten.
Europa werkt al langer aan een verdere eenmaking en verstrenging van het consumentenrecht online. Twee richtlijnen die hieraan moeten bijdragen (richtlijnen nrs. 2019/770 en 2019/771) zijn nu omgezet in Belgische wetgeving.
Wij vatten alvast even de belangrijkste wijzigingen voor jou samen. Zo ben je volledig mee en kan je tijdig de nodige aanpassingen doen.
Ook garantie op diensten
Tot op heden moest je als verkoper alleen 2 jaar wettelijk garantie geven op consumptiegoederen (bv. gsm’s, stofzuigers, meubels, kleding, …). Op diensten en digitale “goederen” echter bestond geen wettelijke garantieplicht.
Dtt verandert vanaf 1 juni:
1. Ook op “goederen met digitale elementen” geldt in de toekomst een wettelijke garantieplicht
Wat betekent dat? Wel, stel je verkoopt een tablet mét bijbehorend besturingssysteem en standaard apps. Vroeger moest je dan enkel op de tablet zelf 2 jaar garantie geven. Vanaf nu geldt dat ook voor de “digitale elementen” die daarbij horen, dus ook voor het besturingssysteem en de bijhorende standaardapps. Die uitgebreide garantie geldt wel enkel voor “digitale elementen” die inbegrepen zijn in de initiële aankoop en dus niet voor software die later los wordt aangekocht. De nieuwe regels gelden naast tablets natuurlijk ook voor andere digitale producten als smartwatches, smartphones, domotica, smart tv’s, laptops, gps, enz.
2. Ook voor “digitale diensten of content” geldt vanaf nu een wettelijke garantieplicht
Digitale diensten zijn bijvoorbeeld video on demand, streamingdiensten, cloudopslagdiensten, … Digitale inhoud slaat dan weer op bijvoorbeeld computerprogramma’s, apps, video-, muziek- en audiobestanden, e-books, … Beiden vallen vanaf 1 juni onder de wettelijke garantieplicht.
Zeer belangrijk hierbij is dat deze nieuwe garantiewetgeving ook geldt voor gratis diensten of gratis digitale inhoud. Al te vaak bieden bedrijven vandaag gratis diensten aan in ruil voor contactgegevens. denk maar aan whitepapers op websites of online wedstrijden, waar je gratis aan kan deelnemen in ruil voor een opt-in voor marketingdoeleinden. GDPR en de anti-spamregels proberen met die praktijken al komaf te maken en deze bijkomende garantieplicht voegt een extra stukje bescherming voor de consument toe aan die al bestaande regels.
Verkopers moeten updates voorzien
Als verkoper ben je vanaf nu ook verplicht om gepaste updates te voorzien voor de software of de content die je verkoopt of gratis weggeeft. Dat geldt zowel voor zelfstandige software of content als voor software die onderdeel uitmaakt van een hardware toestel (het besturingssysteem van onze tablet in het voorbeeld van daarnet). Je moet er als verkoper namelijk voor zorgen dat de digitale elementen van de door jou verkochte goederen of diensten, goed blijven functioneren gedurende de garantietermijn.
Als verkoper moet je de consument bovendien informeren over zijn/haar recht op deze updates. Je doet dit in je algemene voorwaarden.
De klant heeft altijd gelijk: wettelijk vermoeden van garantieplicht
De nieuwe regels veranderen niets aan de minimale duur van de wettelijke garantie, die blijft 2 jaar. Maar een belangrijke nieuwigheid is wel dat elk defect gedurende die 2 jaar -behoudens bewijs van het tegendeel- geacht wordt onder de garantie te vallen. Dat is een groot verschil met het verleden. Vroeger was dat vermoeden beperkt tot 6 maanden. Vanaf de zesde maand moest de consument kunnen bewijzen dat hij/zij de goederen niet verkeerd had gebruikt. Dat bewijs is voor consumenten quasi onmogelijk te leveren en daaraan wordt nu dus een mouw gepast: gaat een product stuk binnen de eerste 2 jaar na aankoop, dan wordt dat automatisch geacht een garantiegeval te zijn, tenzij jij als verkoper kan bewijzen dat dat niet zo is.
Garantie op tweedehands goederen: strengere informatieplicht
Voor tweedehands goederen bestond er in België al een kortere garantietermijn van 1 jaar. Dat blijft zo, maar de wet verplicht de verkoper vanaf nu wel om de consument expliciet te wijzen op die kortere termijn. Doe dit zeker, want als je de consument niet correct informeert, wordt de garantietermijn alsnog verlengd tot 2 jaar.
Commerciële garantie
Naast de wettelijke garantie mag je natuurlijk ook bijkomende of aanvullende garanties verlenen. Je kan bijvoorbeeld de garantietermijn verlengen tot drie of vier jaar, je kan bepaalde diensten mee onder je garantie stoppen, of extra vergoedingen bij schade voorzien of nog de garantie ook laten gelden in B2B relaties in plaats van enkel in B2C. Zo’n “commerciële garanties” zijn een volledig vrijwillige en commerciële keuze van jou als verkoper.
Ook hier zijn er enkele nieuwigheden.
- Allereerst is het verboden om in je reclame je garantie mooier voor te stellen dan ze in werkelijkheid (en in de kleine lettertjes van je algemene voorwaarden) is. Dat is misleidend en om die reden is het vanaf nu ook expliciet verboden.
- Ook de garantievoorwaarden zelf krijgen strenge regels mee. De tekst ervan moet in duidelijke, verstaanbare en begrijpelijke taal geschreven zijn (dat betekent in eenvoudige woorden, maar ook in de taal van de consument). Je moet ook expliciet wijzen op het feit dat de wettelijke garantie sowieso geldt, ongeacht jouw bijkomende commerciële garantie. Daarnaast moet je zeker je naam en adres vermelden, hoe de consument beroep kan doen op de garantie, op welke producten de garantie geldt en met welke eventuele voorwaarden de klant rekening moet houden.
Hoog tijd om je algemene voorwaarden een update te geven
De nieuwe regels treden in werking op 1 juni 2022. Je hebt dus als online verkoper nog 2 maanden om je algemene voorwaarden en de informatie op je website aan te passen. Wacht hier niet nodeloos lang mee. De Economische Inspectie is waakzaam en het zou jammer zijn om nodeloze boetes op te lopen.
Misschien is dit ook wel hét uitgelezen moment om jouw algemene voorwaarden een grondige opfrisbeurt te geven of om meteen je ganse webshop even opnieuw in regel te zetten. Weet dat Sirius Legal hiermee kan helpen. Op onze website vind je het “Contract Review” pakket waarmee we bijvoorbeeld je algemene voorwaarden reviewen en updaten. Maar check zeker ook de “Website Certifier” waarmee we net zo transparant je volledige website een onderhoudsbeurt geven. Zo’n Website Certifier biedt je meteen ook 1 jaar gratis lidmaatschap bij onze partner SafeShops.be. Mooi meegenomen toch?
Vragen over deze nieuwe wetgeving of over e-commerce?
Contacteer gerust Sophie Vercraeye via sophie@siriuslegal.be of Bart Van den Brande via bart@siriuslegal.be Je kan ook hiernaast een vrijblijvend kennismakingsgesprek inplannen.