Google AdSense: EU legt boete op van 1,49 miljard euro

De Europese Commissie legde eind maart aan Google opnieuw een monsterboete op van maar liefst 1,4 miljard euro.

Google Adsense monsterboete

De derde grote boete op rij

Het is niet de eerste keer dat Google in het vaarwater van de EU komt omwille van problemen met hetzij privacy en consumentenbescherming, hetzij, zoals deze keer, mededingingsrecht.  De Europese Commissie, startte al in 2016 een reeks onderzoeken naar de werkwijze van Google en de manier waarop het daarbij zijn concurrenten ‘benadeelde’. De Europese Commissie heeft sindsdien al een aantal boetes uitgegeven aan Google. Het is de derde grote boete voor Google in het kader van dit grootschalige onderzoek. In 2017 moest Google al eens een boete van 2,4 miljard euro betalen vanwege machtsmisbruik rond zijn productvergelijker. Vorig jaar volgde een boete van 4,34 miljard euro voor machtsmisbruik rond het verplicht meeleveren van Google apps bij het Android besturingssysteem voor mobiele toestellen.

Monsterboete Google Adsense

Deze keer werd de technologiereus beboet omwille van het systematisch benadelen van concurrenten die gebruik wilden maken van AdSense. AdSense is de dienst van Google voor het aanbieden van advertenties in zijn zoekdiensten, maar ook op verschillende websites.

De Europese Commissie oordeelde dat Google misbruik maakt van zijn machtspositie bij het aanbieden van online advertenties via Adsense in haar eigen zoekmachine, waarmee Google in de periode van 2006 tot 2016 voor wat betreft zoekadvertenties een marktaandeel van meer dan 70 procent had, wat haar toeliet om onevenredige voorwaarden op te leggen aan gebruikers van de dienst.

Google zou al sinds 2006 aan bedrijven die op hun websites een Google-zoekbalk wilden plaatsen (“Adsense for Search”), verbieden om vrij te kiezen welke advertentie-provider de bedrijven wilden gebruikten. Het gebruik van AdSense was dus verplicht voor wie de Google-zoekbalk wilde gebruiken op zijn website.

Het misbruik van machtspositie ging zelfs nog verder.  Google maakte zo bijvoorbeeld gebruik van exclusiviteitsclausules, zodat zoekadvertenties van concurrenten van AdSense geen kans maakten. Daarnaast bedong Google dat directe partners een minimaal aantal zoekadvertenties van Google moesten plaatsen en dat die op de zichtbaarste en winstgevendste plekken van de websites moesten worden getoond. Bovendien moesten websites schriftelijke toestemming krijgen van Google om wijzigingen aan te brengen in de weergave van advertenties van concurrenten, wat zo ver ging dat zelfs kleur, grootte en lettertype vooraf toestemming van Google vereiste.

Dit leidde volgens de Commissie tot een ‘vicieuze cirkel’, waarbij concurrenten van AdSense niet langer eerlijk konden concurreren, met als gevolg dat websites steeds minder keuze hadden om te opteren voor verschillende partijen om hun advertentieruimte aan te verkopen en zo de facto gedwongen waren om met Google samen te werken.

Vragen over online marketing of mededingingsrecht?

Neem gerust contact op.  Bart Van den Brande of een van de leden van ons team staat je graag te woord op bart@siriuslegal.be of op + 32 486 901 931